کشف منابع اب شیرین زیر دریا

کشف منابع بزرگ آب شیرین در زیر بستر اقیانوسهای شور

محققان استرالیایی اعلام کردند که موفق به کشف منابع عظیمی از آب شیرین در لایه های تحتانی بستر اقیانوس شده اند. احتمال دارد که دقیقا همین منابع آب شیرین، درزمان اتمام آب شرب در کره ی زمین ،نجات بخش انسانها واقع شود.

محققان استرالیایی اعلام کردند که موفق به کشف منابع عظیمی از آب شیرین در لایه های تحتانی بستر اقیانوس شده اند. احتمال دارد که دقیقا همین منابع آب شیرین، درزمان اتمام آب شرب در کره ی زمین ،نجات بخش انسانها واقع شود.

آقای وینسنت پست (Vincent Post ) محقق ارشد پروژه ی این منبع از دانشگاه فلیندرس استرالیا، در رابطه با این کشف جدید می گوید:
“به نظر من و همکارانم، منبعی با حجم حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع آب با درصد نمک بسیار پایین در در زیر لایه های فلات قاره ی استرالیا، چین، کره ی شمالی و کره جنوبی وجود دارد.

 

این منبع آبی حتی از حجم استخراجی آب شیرین توسط انسان های کره ی زمین از سال ۱۹۰۰ میلادی تا به امروز نیز بیشتراست. منابع آب شیرین سیاره ی خاکی، روز به روز در حال کاهش است و همین دلیل نیز، کشف چشمه های جدید آب شیرین در بستر اقیانوس ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این بدان معناست که ما اکنون منبعی را کشف نموده ایم که به کمک آن می توان انسانهای نیازمند در قاره ها و مناطق قربانی خشکسالی در جهان را حمایت و یاری نمود.”

 

بر اساس آمار دریافتی از سوی سازمان ملل متحد، استفاده از آب در قرن جاری در مقایسه با قرن پیشین، به میزان ۲ برابر افزایش داشته است. این افزایش مصرف آب به خاطر مسائلی همچون آبیاری روبه رشد زمین های کشاورزی و افزایش پرورش دام و طیور می باشد.

 

اکنون ۴۰ درصد از مردم دنیا در شرایط کمبود و بحران آب زندگی می کنند. کارشناسان بر این باورند که با همین روند، این تعداد در سال ۲۰۳۰ از مرز ۴۷ درصد نیز عبور خواهد کرد.

 

این کشف جدید به صورت خیلی اتفاقی توسط آقای پست و گروه همکارانش انجام شد. آنها زمانی که در حال انجام بررسی های علمی و زمین شناسی برای کشف چشمه های نفت و گاز در زیر بستر اقیانوس ها بودند، به این منبع عظیم آب شیرین برخورد کردند.

 

آقای پست در ادامه افزود:
“ما تمامی اطلاعات و نتایج تحقیقاتمان را روی هم گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که آبهای شیرین پنهان در زیر اقیانوس ها افسانه نبوده و کاملا حقیقت دارد.”

 

صدها هزار سال طول می کشد تا منابعی این چنینی شکل بگیرند. این منابع درزمانی شکل گرفته اند که سطح اقیانوس ها به مراتب پایین تر از سطح منابع آبی کشف شده امروزی که اکنون در زیر لایه های بستر اقیانوس ها قرار دارد، بوده است. این آبهای شیرین همان باران هایی هستند که صدها هزار سال پیش به زمین نفوذ کرده و در آنجا انباشته شده اند.

 

هنگامی که یخ های قطبی در حدود ۲۰۰ هزار سال پیش شروع به آب شدن کردند، خط ساحلی نیز به زیر آب فرو رفته و سپس به مرور زمان، سطح این آبهای شیرین توسط لایه هایی ازگل و لای ودیگر مواد پوشانده شده و دست نخورده باقی ماندند.

 

به عقیده ی متخصصان، استخراج آب از چنین منابعی بسیار ارزان تر از فیلتر و تبدیل آب اقیانوس به آب شرب تمام می شود. تنها پروژه ی پر خرج این کار، حفاری این منبع می باشد، چرا که باید تلاش و دقت بسیاری برای جلوگیری از آلودگی آبهای زیر زمینی نمود.

 

آقای پست در پایان به این نکته اشاره می کند که ما باید از این منابع آبی با دقت و احتیاط بهره برداری کنیم. اگر این منبع آبی به نحوی آلوده شود یا از بین برود، تنها باید منتظر ماند که بار دیگر سطح اقیانوس ها به میزان کافی پایین بروند. به نظر نمی رسد که این مسئله تا چند صد سال آینده نیز به وقوع بپیوندد.

 

ir.sputniknews

۱۱ دسامبر ۲۰۱۳

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme