مبارزه زمستانه با آفات پسته

جلوگیری از زمستانگذرانی آفات در باغهای پسته، باعث کاهش آفت‌زدگی باغها در فصل زراعی می‌شود. برای مبارزه زمستانه با آفات، باغدارانی موفق بوده‌اند که به این نکات توجه داشته‌اند: 

– لاروهای سوسک سرشاخه خوار پسته در فصل زمستان زیرپوست شاخه‌های ضعیف شده درختان پسته زمستانگذرانی می‌کنند. بنابراین می‌توان با هرس و حذف شاخه‌های ضعیف شده باعث کاهش جمعیت این آفت در باغ شد.

تله‌گذاری با چوب‌های تازه هرس شده، جمع‌آوری این تله‌های چوبی پس از یک ماه و سوزاندن آنها و جایگزینی چوب‌های جدید نیز در کاهش جمعیت آفت و جلوگیری از خسارت آن در سال آینده، بسیار موثر واقع می‌شود.

یخ آب زمستانه موجب کاهش جمعیت بعضی آفات که در خاک زمستانگذرانی می‌کنند می‌گردد. لذا اگر باغ پسته در روزهای سرد زمستان آبیاری شود، یخ زدن آب در شب، در کاهش بعضی آفات؛ از جمله پروانه پوستخوار پسته، تاثیرگذار است.

شخم باغ‌های پسته در فصل زمستان در کاهش جمعیت بعضی آفات، مانند «پسیل معمولی پسته» و «زنبور مغزخوار» موثر است، البته برای مبارزه با «زنبورهای مغزخوار پسته» باید قبل از شخم، تمام پسته های روی درختان و روی زمین جمع‌آوری و معدوم شود.

– در انبارهای پسته، احتمال خسارت آفات انباری، بخصوص «شب پره هندی» وجود دارد. برای کنترل این آفت در فصل زمستان باید بوسیله تهویه، تاحد ممکن درجه حرارت انبار را پایین نگهداشت. اگر دمای انبار به میزان کمتر از ۱۳درجه سانتی‌گراد تنظیم شود، این آفت قادر به رشد و خسارت نخواهد بود.

 

source:http://iranpistachio.org/

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme