ابداع روش نمک زدایی آب های غیر متعارف به روش خودجوش

بندرعباس – مخترع ایرانی موفق به ابداع روش نمک زدایی آب های غیرمتعارف به روش خودجوش شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حسینی مبدع ایرانی روش نمک زدایی آب های غیر متعارف به روش خودجوش بعدازظهر چهارشنبه در نشستی تخصصی در محل بسیج رسانه هرمزگان ضمن بر شمردن مزایای این روش و رجحان این متد بر سایر متدهای معمول در شیرین کردن آب دریا و استحصال و استفاده آن در بخش صنعت گفت: این روش به صورت انحصاری و لایسنس در اختیار فن آوران ایرانی است.

حسینی افزود: پس از بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب در بخش صنعت صورت می پذیرد.

وی با اشاره به استقرار واحدهای صنعتی در بندرعباس و نیاز روز افزون آنان به آب اضافه کرد: این روش می تواند کمک شایانی در استحصال آب مورد نیاز این صنایع باشد.

حسینی با بیان رعایت الزامات زیست محیطی در روش ارایه شده توسط شرکت معین زیست آریا اظهارداشت: عدم تلخ آب خروجی، عدم نیاز به انرژی حرارتی، انجام فرایند در دمای پایین، عدم حساسیت به شوری آب ورودی، نیاز به انرژی الکتریکی کمتر، هزینه تعمیر و نگهداری کمتر، داخلی بودن اجزای فرآیند و بهره برداری آسان از جمله مزایای این روش ابداعی است.

مبدع این روش علمی در ادامه گفت: تحقیقات علمی برای دستیابی به این متد در بازه زمانی سه ساله انجام و مبلغی معادل با ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته است.

وی یاد آورشد: تمامی مراحل آزمایش های لازم در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  و توسط متخصصان ایرانی انجام شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دغدغه های زیست محیطی مردم و مسوولان در استحصال آب شیرین از دریا و هزینه های گران آن گفت: تنها بخشی که می تواند پاسخگوی هزینه های شیرین کردن آب دریا باشد بخش صنعت است.

به گفته حسینی؛ همسایگان ما در بخش جنویی خلیج فارس به ویژه کویت و عربستان سعودی و قطر سالیان سال است که به استحصال آب شیرین از دریا می پردازند که عمده آن در بخش صنعت کاربری دارد.

وی نمک های حاصل از آب دریا را با ارزش تر از آب استحصالی عنوان کرد و گفت: نمک های مانند “منیزیا “که در صنایع کاربری دارد و همه ساله با هزینه های هنگفتی از خارج وارد می شود می توان با این روش به دست آورد و از وابستگی کشور کاست.

مبدع این روش علمی با اشاره به اینکه تکنولوژی آب شیرین کن در اختیار یهودیان و رژیم اشغالگر قدس پیشرو این صنعت است،گفت : هم اکنون در دانشگاه معتبر دنیا مانند ام. آی.تی دانشمندان آمریکایی با حمایت شرکت های  معتبر و ذی نفع در صدد دست یافتن به روشی مشابه با روش ابداعی ایرانیان هستند.

حسینی در معرفی روش ابداعی خودجوش  گفت: در روش های معمول با استفاده  از کاهش فشار، نقطه جوش آب کاهش پیدا کرده و در نهایت با جوشاندن، کار نمک زدایی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: برای کاهش فشار نیز از روش های مکانیکی استفاده می شود.

وی با اشاره به این که سه روش”Steam Vacuum”و “Mechanical  Vacuum ” و “Head Vacuum ” برای  کاهش فشار قابل تصور است، گفت: فرآیند خود جوش از تجهیز ابداعی بهره می برد که از سه روش برای کاهش فشار استفاده می کند و این موضوع امکان کاهش هزینه  های ایجاد خلا همچون هزینه های انرژی و تعمیر و نگهداری را فراهم آورده و در نهایت کاهش هزینه های تولیدی را باعث می شود.

حسینی گفت: با استفاده از این روش امکان کاهش غلظت آب ورودی به سیستم غشایی RO مهیا و در نتیجه سبب کاهش هزینه های مربوطه می شود و  همچنین می توان تلخ آب خروجی از سیستم های غشایی را نیز احیا کرد.

 

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme