چگونه با افت شیره خشک پسته مبارزه کنیم؟

با توجه به حضور جمعیت قابل توجه آفت پسیل (شیره خشک) در بعضی باغات شهرستان ، جهت کنترل این آفت با مشورت به موقع با کارشناسان ذیصلاح گیاهپزشکی نسبت به مبارزه شیمیایی اقدام نمایید.

 


در این رابطه موارد ذیل به عنوان دستورالعمل مبارزه با این آفت  اعلام می گردد:

الف) سموم موثر و مورد تایید ستاد شبکه مراقبت و پیش آگاهی باغات پسته رفسنجان به شرح ذیل می باشد. لازم به ذکر است که اولویت نام سموم اعلام شده ارتباطی با میزان تاثیر سموم برعلیه آفت ندارد و ترتیب اعلام شده بر اساس حروف الفبا می باشد:

 

-آکتارا(تیامتوکسام) : ۳۰۰ سی سی در هزار لیتر آب

-انویدور(اسپیرودیکلوفن) : ۳۰۰ سی سی در هزار لیتر آب

-بیسکایا(تیاکلوپرید) : ۳۰۰ سی سی در هزار لتر آب

-زولون(فوزالون) : ۲/۵ (دو و نیم) لیتر در هزار لیتر آب

-کنسالت(هگزافلومورون) : ۷۵۰ سی سی در هزار لیتر آب

-کنفیدور(ایمیداکلوپرید) : ۴۰۰ سی سی در هزار لیتر آب

-موونتو(اسپیروتترامات) : ۵۰۰ سی سی در هزار لیتر آب

-وهم چنین صابون سم پاشی با تائید کارشناسان صلاحیت دار.

با توجه با اینکه سموم انویدور ، زولون ، کنسالت بر روی دشمنان طبیعی ازجمله زنبور پسیلافاگوس و کفشدوزک ها کم خطر می باشند، توصیه می شود در صورت امکان در ابتدای فصل از این سموم استفاده شود. استفاده از  صابون سمپاشی می بایستی حتما با مشاوره کارشناسان گیاهپزشکی صورت گیرد.

ب)آستانه زیان اقتصادی پسیل حدود ۱۰ پوره روی برگچه ها می باشد ضمن اینکه در ابتدای فصل تحمل گیاه به خصوص رقم اوحدی بالاتر از سایر ارقام می باشد.

 

نکات قابل توجه:

-با توجه به توصیه محققین ذیربط زمان مصرف سم موونتو برای کنترل این آفت در محدوده زمانی نیمه خرداد تا اواخر مرداد ماه پیشنهاد می گردد ،لازم به تذکر است اختلاط هرگونه سم دیگر با موونتو توصیه نمی گردد.

– ارزش ریالی یک سم دلیل موجهی برای کاربرد آن نمی باشد و از مصرف سموم توصیه نشده ، اکیدا خودداری فرمائید.

– از آن جهت که انتخاب سموم شیمیایی بر اساس نحوه اثر آنها متفاوت بوده و بعضی سموم روی مراحل زیستی بخصوصی تاثیر دارند ،درصورت عدم آشنایی با نحوه تاثیر و یا مراحل زیستی آفت( تخم، سنین مختلف پورگی و حشره بالغ) حتما با کارشناسان گیاهپزشکی ذیربط مشورت نمائید.

– دمای مناسب در زمان سمپاشی ۲۰تا ۲۵ درجه سانتیگراد( حداکثر ۲۸ درجه سانتیگراد) بوده و شدت تابش خورشید و بالا بودن میزان اشعه فرابنفش اثرات نامطلوبی در اثر بخشی عملیات سمپاشی خواهد داشت لذا سمپاشی در هوای خنک انجام پذیرد.

– هرگونه اختلاط سموم موثر بر علیه پسیل می بایستی با نظر کارشناسان مجرب صلاحیت دار انجام شود.

– اختلاط خودسرانه سموم با یکدیگر و یا اختلاط با سایر مواد شیمیایی همانند کودها و بدون نظر کارشناسان باعث کاهش احتمالی اثر بخشی سموم یا کود مصرفی و در بعضی موارد خسارت هایی مانند سوختگی برگ می شود، در این رابطه دقت لازم اعمال گردد.

– عدم رعایت نکات فنی باعث تداخل نسل و طغیانی شدن آفت می شود، به طوریکه علیرغم تعدد دفعات مبارزه و صرف هزینه بالا برای کنترل آفت، خسارت به درختان پسته نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود.

– سموم خود را از فروشگاه های مجاز تهیه نموده و در فاکتور خرید سم ، پارت و بچ آن را بررسی نمائید.

– در تعیین زمان سمپاشی حتما با کار‌شناسان مشاوره نمائید و برای جلوگیری از طغیان پسیل پسته (شیره خشک) از مصرف مقدار زیاد کود ازته خودداری نمایید.

– عدم هماهنگی منطقه‌ای و سمپاشی نکردن بعضی از باغات موجب انتقال آفت از یک باغ به کل منطقه شده و دفعات سمپاشی را افزایش می‌دهد. استفاده از آب شور تاثیر سموم را کم می‌نماید.

– استفاده از سموم پرخطر مثل فن والریت، دسیس و دورسبان باعث افزایش مقاومت آفات شده و تاثیر سموم را کاهش می‌دهد. سمومی که بنام میتاک (آمیتراز) و یا اندوسولفان به فروش می‌رسند قاچاق و تقلبی هستند.

-طبق نظر موسسه تحقیقات پسته کشور و به استناد نامه سازمان حفظ نباتات کل کشور سم دورسبان به دلیل خطر زیاد برای حشرات مفید و دشمنان طبیعی پسیل پسته و نیز باقیمانده سم در محصول صادراتی بر علیه پسیل پسته قابل توصیه نمی‌باشد.

– سمپاشی را با نظر کار‌شناس، در صورت نیاز و در زمان مناسب انجام دهید.

– جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان گیاهپزشکی مشورت نمایید.

 

http://agrijahad-kr.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme