بررسی نمک زدایی آب های شور و لب شور با استفاده از فناوری آئروژل کربنی و مقایسه آن با الکترولیز

چکیده

زمینه و هدف :

افزایش جمعیت و گسترش شهرها و در نتیجه افزایش نیاز به آب شیرین امری انکارناپذیر است و در آینده‌ای نه چندان دور نمک‌زدایی آب فرآیندی طبیعی، مستمر و جزء تفکیک ناپذیر چرخه‌ی آب به شمار خواهد رفت .

مشکل فرآیندهای حرارتی علاوه بر مصرف زیاد انرژی، رسوب و خوردگی زیاد می‌باشد که فقط با یک گروه بهره بردار مجرب قابل کنترل می‌باشد .پیچیدگی فرآیندهای غشایی، حجم زیاد فاضلاب شور تولیدی در طول بهرهبرداری، حساسیت بالای غشاها و گرفتگی آنها و انعطاف پذیری کم آنها در برابر تغییرات کیفی آب و درجه حرارت نیز از جمله معایب فرآیندهای غشایی است

.هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری روش‌های موجود نمک‌زدایی بالاست، بنابراین تکنولوژی‌های جدید نمک‌زدایی علاوه بر تولید بیشتر آب شیرین، باید بر محدودیت‌های روش های موجود نمک‌زدایی فایق آیند .

آئروژل کربنی که رایجترین ماده مورد استفاده در تکنولوژی یون‌زدایی خازنی است از انواع آئروژل‌های آلی است که با ساختار متخلخل منحصر به فرد خود برای نمک‌زدایی مناسب می‌باشد .

پتانسیل پایین گرفتگی و رسوب، شرایط بهره برداری ساده تر، تولید فاضلاب بسیار کم، احیاء الکترواستاتیکی آئروژل‌ها و در نتیجه عدم نیاز به اسید و مصرف کم انرژی از جمله مزایای این تکنولوژی است.

مواد و روش‌ها :

در این مطالعه که نوعی مطالعه‌ی تجربی- تحلیلی است، هدف بررسی نمک‌زدایی آب‌های شور و لب‌شور با استفاده از فرآیند یون‌زدایی خازنی با الکترودهای آئروژل کربنی و مقایسه آن با روش الکترولیز بود .
در این راستا ابتدا با پلیمریزاسیون ترکیبات رزورسینول و فرمالدئید در شرایط فشار هوای آزاد و سپس پیرولیز ترکیبات به دست آمده مبادرت به ساخت صفحات آئروژل کربنی شد .آئروژل‌های کربنی بعد از ساخت، با استفاده از روش‌های‭BET‬ ،‭BJH‬ و‭plot – T‬ مورد آنالیز سطحی قرار گرفتند .

در ادامه بعد از ساخت دستگاه در مقیاس پایلوت، تأثیر پارامترهای مختلف، شامل غلظت نمک ورودی، شدت جریان، دبی، فاصله‌ی بین الکترودها و‭pH‬ بر میزان جذب‭NaCl‬ توسط الکترودهای آئروژل کربنی مورد بررسی قرار گرفت .جامعه مورد بررسی، نمونه‌های سنتتیک آب نمک با استفاده از شاخص‭TDS‬ و‭EC‬ بودند .

به دلیل اینکه محلول‌های مورد آزمایش سنتتیک تهیه می‌شوند لذا نمونه‌گیری وجود ندارد .حداقل تعداد نمونه‌های سنتتیک برای انجام این تحقیق‭۲۴۳‬ عدد می‌باشد.

یافته‌ها :

آزمایشات نشان دادند که یون‌زدایی خازنی با آئروژل کربنی قادر به حذف‭NaCl‬از آب‌های شور و لب‌شور می‌باشد .

نتایج در بهینه‌ترین شرایط، شدت جریان‭۵/۱‬ آمپر،‭۷/۵=pH‬ ، غلظت‭mg/L 1500‬ از‭NaCl‬ ، فاصله‭cm 5/0‬ بین الکترودها و دبی‭mL/min 50‬ نشاندهنده‌ی میزان جذب‭۱۰- ۴‬‌‭۴۳/۱‬مول از کلرید سدیم به ازای هر گرم از آئروژل کربنی بود .

به طور کلی میزان جذب با افزایش شدت جریان و غلظت‭NaCl‬ در جریان ورودی بیشتر و با افزایش فاصله‌ی بین الکترودها، دبی و‭pH‬ کاهش می‌یافت .نتایج آنالیز آماری نیز نشان‌دهنده‌ی وجود رابطه‌ی معنی‌داری بین پارامترهای فوق و میزان جذب نمک به ازای هر گرم از آئروژل بود‭(۰۱/0p )

.‬ در این مطالعه به منظور مقایسه‌ی نتایج حاصله از یون‌زدایی خازنی با آئروژل‌های کربنی و الکترولیز از الکترودهای تیتانیومی استفاده شد .با توجه به مقاوم بودن الکترودهای تیتانیوم در مقابل خوردگی و اکسایش و کاهش و همچنین استفاده از شدت جریان‌های پایین برای حذف نمک توسط فرآیند الکترولیز، راندمان این فرآیند بسیار پایین بود‭۲ – (۳‬درصد (و به همین دلیل به عنوان یک شاهد مناسب جهت نشان دادن عملکرد آئروژل‌های کربنی مورد استفاده قرار گرفت.

نتیجه گیری :

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از دیدگاه‌های فنی، مهندسی و اقتصادی به نظر می‌رسد استفاده از الکترودهای آئروژل کربنی در تکنولوژی یون‌زدایی خازنی‭(CDI)‬ به منظور نمک‌زدایی از آب‌های شور و لب‌شور روشی مناسب و مقرون به صرفه می‌باشد، زیرا سیستم پیچیده‌ای نداشته و راهبری آن قابل کنترل‌تر از دیگر روش‌ها می‌باشد و با توجه به توسعه روش‌های پیشرفته تولید آئروژل‌های کربنی، به کارگیری این روش توجیه بیشتری دارد.

مبدا اصلی : کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
شماره مدرک : ‭پ۲۰۸۴۸‬
شماره رکورد : ۲۷۴۴۰
شماره راهنما : ‭پ۲۰۸۴۸‬
سرشناسه : محمدی، حامد
عنوان اصلی : بررسی نمک زدایی آب های شور و لب شور با استفاده از فناوری آئروژل کربنی و مقایسه آن با الکترولیز
نام نخستین پدیدآور : /حامد محمدی
استاد راهنما : محمد رضا مسعودی نژاد
محل تحصیل : دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده بهداشت
سال تحصیل : ، ‭۱۳۹۰‬
مشخصات ظاهری : ‮‭۱۱۹‬ص.‬
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی : ، مهندسی بهداشت محیط
دانشگاه/ دانشکده : ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده بهداشت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme