گوگرد کشاورزی غنی شده با ریز مغذی ها

چند عنصر غذایی وجود دارند که برای تغذیه گیاهان ضروری هستند. نیاز گیاه به این عناصر بسیار کم است به همین دلیل به آن ها عناصر ریز مغذی گفته می شود.

ذکر این مطلب ضروری است که در صورتی از این عناصر بیش از حد مورد نیاز گیاه در خاک مصرف شود خاصیت سمی داشته و به گیاه صدمه می زند. این عناصر شامل منگنز، بور، مس، آهن، کلر، کبالت، مولیبدن، و روی می باشد. وجود این عناصر به مقدار کم برای رشد گیاه ضروری است.

مشخص شده است که این عناصر در فرآیند های متابولیکی گیاهان شرکت داشته و در جذب عناصر مغذی دیگر مؤثر می باشند. تأثیر آن ها بر رشد کیفی و کمی گیاهان و همچنین شرکت در فرآیندهای مختلف رشد آن ها شناخته شده است.

در صورتی که عناصر ریز مغذی به صورت ترکیبات محلول در آب مصرف شوند، مقدار قابل توجهی از این ترکیبات قبل از اینکه توسط گیاه جذب شوند از طریق” آب شویی” از خاک شسته شده و به هدر می روند. گیاهان به مقدار کمی از این عناصر نیاز دارند ولی این مقدار کم باید در ناحیه ای از خاک باشد که گیاه به آن دسترسی داشته و بتواند آن را جذب نماید.

اگر این عناصر به مقدار مورد نیاز گیاه و به شکل ترکیب محلول در آب بکار روند، از طریق آب شویی این عناصر به لایه های پایینی خاک مهاجرت نموده که در دسترس ریشه گیاه نبوده و باعث آلودگی آب های زیرزمینی، رودخانه ها و اقیانوس ها شده و تأثیرات منفی خود را بر محیط زیست اعمال می نمایند. در نتیجه به مظور تأمین نیاز گیاه به این عناصر مصرف بیش از حد نیاز گیاه ضروری اشت. تجربه نشان می دهد که بیش از نیمی از عناصر ریز مغذی که در خاک به کار می روند به هدر رفته و این مسئله از نقطه نظر اقتصادی، کشاورزی و زیست محیطی از اهمیت خاصی برخوردار است.

عوامل مختلف بر دسترسی گیاهان به عناصر غذایی، مؤثر هستند. یکی از عواملی که به مقدار زیادی بر این دسترسی تأثیر می گذارد، pH خاک است. هرچه pH خاک کمتر باشد میزان دسترسی گیاه به این عناصر نیز بیشتر خواهد بود.

چگونگی تأثیر pH بر جذب عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان

یکی از بزرگترین محدودیت های کودهای ریز مغذی بالا بودن آنالیز کود می باشد بدین معنی که درصد عنصر ریز مغذی در کود زیاد است. در نتیجه کشاورز در توزیع یکنواخت کود در زمین های کشاورزی به مقدار کم با مشکل مواجه خواهد شد. برای مثال برای توزیع lb5.63 سولفات روی که حاوی Zn ۳۵% است در هر هکتار، باید در هر ft۳،۳ گرانول کود سولفات روی را قرار داد.

با فرمولاسیون گوگرد با ریز مغذی ها تهیه کودهای ریز مغذی با آنالیز پایین امکان پذیر شده به طوریکه می توان این کودها را بطور یکنواخت تری توزیع نمود. کودهای حاوی Cu ۷% و Zn18% که به بازار عرضه شده اند مثال هایی از این نوع کود می باشند.

گوگرد بنتونیتی غنی شده با ریز مغذی ها، “کود های ریزمغذی تولید کننده اسید”، فرمولاسیون جدیدی می باشند که با ایجاد منطقه اسیدی در اطراف اکسید فلزی موجود در کود، آن را به فرم سولفات محلول در آورده که می تواند بدون هیچگونه هدر شدن توسط آب شویی، سریعا توسط گیاه جذب شوند.

ریز مغذی به شکل اکسید فلزی نامحلول در آب با در صد خلوص بالا بطور هموژن با گوگرد مخلوط می گردد. با افزایش ذرات ریز اکسید فلزی به گوگرد مذاب، مخلوط هموژن با سرد کردن به شکل پاستیل جامد در می آید. زمانی که این پاستیل ها در خاک توزیع می شوند، رطوبت خاک را جذب نموده و به ذرات ریز گوگرد و اکسید فلزی با اندازه چند میکرون تا چند دهم میلیمتر شکسته می شوند. با حمله باکتر ی های تیو باسیلوس به ذرات ریز گوگردی، گوگرد به اسید سولفوریک تبدیل می شود.

 

سرعت این فرآیند به دما، میزان رطوبت خاک و جمعیت باکتری های موجود در خاک و همچنین اندازه ذرات گوگرد که در خاک از هم پاشیده شده اند، بستگی دارد. این عوامل به حدی متغیر هستند که تبدیل گوگرد به اسید سولفوریک در بعضی موارد به سرعت و در دیکر موارد به کندی انجام می شود.

اسید سولفوریک تولید شده در خاک اکسید فلزی موجود در منطقه اسیدی را در خود حل نموده و به فرم محلول سولفات در می آورد، در جایی که می تواند به راحتی جذب گیاه شود و در زمانی که گیاه به آن نیاز دارد و به طور مداوم و تدریجی نیاز گیاه به عنصر ریز مغذی را در زمان رشد آن بر طرف می نماید. مقدار مورد نیاز جهت مصرف در خاک بر اساس آنالیز خاک تعیین می گردد.

با توجه به اینکه در فرمولاسیون گوگرد بنتونیتی غنی شده با ریز مغذی ها، از اکسید فلزی که در آب نامحلول است استفاده شده که با گوگرد بنتونیتی احاطه شده است، بنابراین میزان هدر رفتن کود از طریق آب شویی به حداقل خواهد رسید. بنابر این راندمان مصرف کود افزایش خواهد یافت.

مزایای استفاده از گوگرد بنتونیتی غنی شده با ریز مغذی ها شامل موارد زیر می باشد:

  • گوگرد بنتونیتی موجود در کود pH خاک را کاهش می دهد. کاهش pH خاک جذب فسفر و عناصر ریز مغذی را بهبود بخشیده و همچنین با خارج شدن سدیم از خاک، ساختار و نفوذپذیری آن بهبود می یابد.
  • با مصرف گوگرد بنتونیتی غنی شده با ریز مغذی ها، راندمان کود های نیتروژنه حدود ۲۷% افزایش و میزان هدر رفتن آن به صورت  شسته شدن نیترات، حدود ۳۵% کاهش یافته است. از طرف دیگر راندمان کمی و کیفی محصولات کشاورزی نیز افزایش می یابد.
  • گوگرد موجود در کود بطور قابل ملاحظه ای در بهمبود کیفی محصولات کشاورزی مؤثر بوده و همچنین نقش بسیار مهمی در تشکیل پروتئین، روغن، کلروفیل، آنزیم ها، هورمون ها، لیکوسیدها و ویتامین ها در محصولات کشاورزی ایفاء می نماید.
  • با توجه به اینکه عناصر ریز مغذی بتدریج در طول زمان رشد گیاه با تبدیل اکسید فلزی به نمک سولفات، در اختیار گیاه قرار می گیرد بنابراین میزان هدر رفتن کود و همچنین میزان آلودگی محیط زیست توسط کود به حداقل رسیده و از طرف دیگر میزان دسترسی گیاه به کود به حداکثر می رسد.
  • با فرمولاسیون گوگرد با ریز مغذی ها، تهیه کودهای ریز مغذی با آنالیز پایین امکان پذیر شده به طوریکه
    می توان این کود ها را بطور یکنواخت تری توزیع نمود.
  • تبدیل تدریجی گوگرد به سولفات در زمان رشد گیاه انجام و در نتیجه عناصر غذایی مورد نیاز گیاه در زمان رشد در اختیار گیاه قرار دارد که باعث بهبود کیفی و کمی محصول کشاورزی خواهد شد.
  • گوگرد غنی شده با ریز مغذی ها سازکار با محیط زیست بوده و آزادسازی عناصر غذایی از کود به طور کنترل شده انجام می شود. همچنین مصرف این کود میزان هرز روی کودهای نیتروژنه را به صورت نیترات کاهش داده و میزان جذب نیتروژن را افزایش می دهد.

 

source:http://sulfur.nigc.ir/

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme