کشت گیاه “کوشیا” در آب و خاک شور

روند رو به رشد کم آبی در جهان، باعث گردیده که خاک زمین های کشاورزی به سمت شور شدن هر چه بیشتر پیش بروند.در چنین شرایطی، یافتن گیاهانی که ضمن تحمل شوری قادر به تولید کشاورزی مناسبی باشند اهمیت بسیار زیادی دارد. در همین خصوص، گروهی از پژوهشگران کشورمان، قابلیت های گیاه شورزی «کوشیا» را مورد مطالعه قرار داده اند.

شوری خاک و آب یکی از مهم ترین عوامل محدودکننده تولید در بخش کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک است. به طور کلی در هر منطقه ای که بارندگی کم و سطح تبخیر زیاد بوده و عملیات آبیاری با آب شور و یا به صورتی نامناسب انجام گردد، خطر افزایش میزان شوری و در نتیجه کاهش کیفیت خاک، وجود دارد.

 

با توجه به این که سطح زیادی از اراضی کشور ما دچار عارضه شوری می باشند، یافتن گیاهانی که در چنین شرایطی قادر به زیستن و تولید مناسب باشند، اهمیت زیادی در تولید محصولات کشاورزی و علوفه دامی دارد. در این راستا، استفاده از گیاهان شورزی، موجب پایداری روش های کشاورزی در مناطق خشک و شور گشته و در صورتی که بتوان علوفه مناسبی را از این اراضی تولید کرد، می توان انتظار داشت که بهره اقتصادی امیدبخشی را از تولیدات دامی به دست آورد.

 

به همین منظور محققینی از شرکت فناوران بذر یکتا، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه پیام نور و مجتمع آموزش عالی شیروان، گیاهی تحت عنوان «کوشیا» را مورد مطالعه قرار داده اند که دارای قابلیت های بسیاری جهت استفاده به عنوان یک علوفه دامی شورزی است.

 

کوشیا گیاهی بومی آسیا-اروپا بوده و در بسیاری از مناطق ایران پراکنده شده است. این گیاه دارای تحمل بسیار بالایی به شوری است، به گونه ای که قادر است در مرحله سبز شدن و همچنین مرحله گیاهچه ای، شوری را تا ۲۶ دسی زیمنس بر متر تحمل نماید!

 

این پژوهشگران ۵ توده بومی کوشیا را از نواحی بیرجند، ارومیه، بروجرد، اصفهان و سبزوار برای ارزیابی استفاده به عنوان علوفه دامی، مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

 

نتایج این مطالعه که به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله «تنش های محیطی در علوم زراعی» جلد ۷ شماره ۲ به چاپ رسیده است، نشان می دهد که کیفیت علوفه حاصل از گیاه کوشیا به خصوص از لحاظ قابلیت هضم ماده خشک، قابلیت هضم ماده آلی و میزان پروتئین خام، با گیاهان علوفه ای رایجی نظیر یونجه قابل مقایسه است.

 

در میان توده های مختلف مورد مطالعه، توده ارومیه توانست بیشترین عملکرد ماده خشک قابل هضم، بالاترین قابلیت هضم برای ماده آلی و همچنین بالاترین میزان پروتئین خام را به خود اختصاص دهد. این توده پس از توده بیرجند کمترین سدیم جذبی را داشت.

 

طبق گفته محققین این طرح پژوهشی، کیفیت مناسب علوفه گیاه شورزی «کوشیا» در مناطقی که تحت تنش شوری و خشکی هستند و سایر گیاهان زراعی قابلیت رشد و تولید اقتصادی را ندارند، می تواند در پایداری تولید کشاورزی و دامی موثر باشد.

 

کوشیا قادر است به عنوان علوفه ای با ارزش در مناطق خشک و دارای خاک شور، مورد کشت و کار قرار گرفته و در صورتی که در ابتدای مرحله گلدهی برداشت شود، بالاترین کیفیت ممکن را از لحاظ علوفه ای خواهد داشت و می تواند به صورت خشک و یا جهت چرا، مورد استفاده دام های اهلی قرار گیرد.

 

پارس عمران شهسوار تامین کننده بذر کوشیا

۰۹۱۳۱۹۳۹۴۵۵

 

 

source:http://sinapress.ir/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme