کشت هیدروپونیک و انواع آن

کشت هیدروپونیک چیست؟

کشت هیدروپونیک از زیر مجموعه های کشت آبی است که گیاهان را در یک محیط کشت پایین و بدون خاک با یک بستر آبی پرورش می دهد. کشت هیدروپونیک از مواد مغذی معدنی محلول در آب برای تغذیه گیاهان استفاده می کند و در این سیستم خاک وجود ندارد.

این روش برای دوست دارانی که از آن برای پرورش گیاهان خود استفاده می کنند اغلبا روش مهیجی است. ما برای لذت بردن از این حرفه ی بی ضرر خیلی به وسیله ی اقلیم محدود نشده ایم. ما درحال حاضر تقریبا می توانیم هر گیاهی در هر زمانی از سال پرورش دهیم و تنها تصورات ماست که محدود می باشد.

به طور ساده,سیستم های مؤثر هیدروپونیک که اکنون در دسترس است با لامپ های مدرن باغبانی جفت شده اند و در آزادی استفاده از مکان و زمان انتخابی برای پرورش گیاهان مورد علاقه مان تغییراتی را ایجاد کرده اند.(در واقع به واسطه آنها آزادی عمل ما بیشتر شده است)

انواع سیستم های هیدروپونیک

وقتی شما به روشهای هیدروپونیکی فکر می کنید, فورا در ذهنتان گیاهان در حال رشدی تصور می شود که ریشه هاشان آویزان شده و بدون هیچ محیط رشدی به داخل آب هدایت می شوند. به هر حال این فقط یک نوع از روشهای باغبانی به سبک هیدروپونیک است. که به نام N.F.T (تکنولژی پرده نازک یا قشری از مواد مغذی) می باشد. در این روش چندین تفاوت نسبت به بقیه وجود دارد و یک روش بسیار پر طرفدار در کشت های هیدروپونیکی است.

به راستی چرا تعداد زیادی از مردم از وجود تعداد بی شماری از روشهای متفاوت در باغبانی هیدروپونیکی آگاه نیستند؟

سیستم فیتیله ها(wicks system)

این سیستم یک سیستم غیرفعال را شرح می دهد که عملکرد آن به وسیله ی همان بخش هایی است که ما به عنوان بخش های ثابت می شناسیم. این تکنولوژی خاص (تکنولوژی پرورش با محلول های رشد) به این صورت است که از مخزن آب تحتانی, مواد به وسیله تعدادی فیتیله از داخل محیط رشد به سمت گیاه جذب می شوند. در این سیستم می توان از انواع محیط های رشد, پرلیت, خاک یا کوکوپیت استفاده کرد.

کشت آبی( water culture )

در میان سیستم های هیدروپونیکی فعال(به همراه بخش های متحرک), کشت آبی ساده ترین است. دراین تکنولوژی ویژه محلول های تغذیه ای, مجموع ریشه های گیاه در آب غوطه ور می شوند. یک پمپ هوا برای کمک کردن به اکسیژن آب موجود است و به ریشه ها اجازه ی تنفس می دهد.

تذکر:تعداد بسیار کمی از گیاهان کارایی خوبی در این نوع سیستم دارند .

سیستم جذر و مد ( Flood and Drain )

این سیستم هیدروپونیک به وسیله سینی کشت غرقابی موقت کار می کند. محلول غذایی قبل از زهکشی از منبعی که ریشه ها را احاطه کرده می آید. این عمل معمولا به صورت اتوماتیک به همراه یک پمپ آب بر روی یک تایمر انجام می شود.

سیستم چکه ای (بازیافتی یا بدون بازیافت (ترمیمی یا بدون ترمیم))

سیستم شیب دار(غوطه ور شدن)یکی از روش های وسیع هیدروپونیک است.در این جا یک تایمر که پمپ آب را کنترل می کند, پمپ آب وتکنولوژی محلول های غذایی رشد از میان یک شبکه فواره های بلند(مرتفع) سیستم ترمیم(بازیافتی) محلول غذایی اضافه را جمع خواهد کرد و به منبع آب بر می گرداند یک سیستم چکه ای بدون ترمیم(غیر بازیافتی) اجازه نمی دهد pH مخزن آب بیش از حد شود.اگر از سیستم بازیافتی استفاده می کنید, برای حاصل شدن اطمینان سطح pH مخزن آب را به طور منظم بر پایه تکرار زیاد چک و تنظیم کنید تا مقدار pH بیش از حد لازم بالا یا پایین نباشد.

سیستمN.F.T

زمانی که از هیدروپونیک نام برده می شد,این سیستم در ذهن مردم در اولویت بود(به شکل شاسی به یادش می افتادند).تکنولوژی پرده نازک(قشر)مواد غذایی,از یک جریان ثابت تکنولوژی محلول غذایی رشد برای گردش محلول استفاده می کند(بنابراین نیازی به تایمر نیست).محلول از منبع آب به داخل سینی کشت پمپ می شود.سینی کشت هیچ محیط رشدی نیاز ندارد.ریشه ها مواد غذایی را از محلول موجود در پایین بالا می آورند,گردش رو به پایین تراوش می کند,به عقب به منبع داخل آب برای چرخش دوباره پمپ و توان الکتریکی بسیار ضروری اند برای جلوگیری از خرابی سیستم در جایی که ریشه ها می توانند سریعا خشک شوند(از خشکی در آیند)زمانی که جریان متوقف می شود.

سیستم آیروپونیک ( Aeroponic)

این سیستم ها در روش های فنی پیشرفته کشت هیدروپونیک دیده شده اند, چیزی شبیه به سیستم N.F.T. محیط کشت اصولا هوایی است.ریشه ها در هوا و در فضای مه آلودی(غباری) از محلول غذایی معلق هستند.غبار یا مه ریشه ها معمولا در اندک زمانی ته نشین می شود و در صورتی که چرخه ی تولید مه (حاصل از محلول غذایی)قطع شود,ریشه ها به سرعت خشک می شوند.

یک تایمر پمپاژ مواد غذایی را کنترل می کند,درست شبیه دیگر انواع متد هیدروپونیک,با این تفاوت که سیستم آیروپونیک نیازمند یک تایمر با سیکل کوتاه است برای راه اندازی پمپ مدت زمان کوتاهی مورد نیاز است .

مترجم و ویراستار : فهیمه رستگار نژاد

landscapers

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme