کشاورزی عمودی

کشاورزی عمودی به عنوان بخشی از کشاورزی شهری به روش کاشت گیاهان در گلخانه آسمان خراش‌ها یا فضاهایی که به طور عمودی در آن‌ها تعبیه شده اطلاق می‌شود. ایده مدرن کشاورزی عمودی از تکنیکی مشابه گلخانه‌های شیشه‌ای بهره می‌برد که در آن‌ها می‌توان با نور طبیعی خورشید میزان نور مصنوعی را افزایش داد.

اصطلاح کشاورزی عمودی نخستین بار توسط گیلبرت الیس و در سال ۱۹۱۵ در کتابی با همین نام مطرح شد. نوع استفاده او از این عبارت با کاربرد کنونی آن تفاوت داشت.

 

او مطالبی دربارهٔ کشاورزی نوشت و علاقه ویژه‌ای به منشأ خاک و محتوای مغذی ان داشت و گیاهان را زندگی‌هایی عمودی می‌دانست مخصوصاً به این دلیل که ریشه‌های ان‌ها زیر زمین بود. کاربرد جدید این واژه به آسمان خراش‌هایی اشاره دارد که تا حدی از نور طبیعی استفاده می‌کنند.

در زندگی شهرنشینی یکی از نیازهای اساسی بشر دستیابی به منابع کشاورزی است. نیاز به تولدات کشاورزی بسیار حساس و مهم است اما با وجود فضای کم زمین در داخل شهرها عملاً این کار را نمی‌توان در درون شهر انجام داد و این تولیدات خارج از شهرها صورت گرفته و بعد به داخل شهر حمل می‌شوند.

اما اکنون در زمینه شهرسازی با مفهوم جدیدی از مزرعه داری مواجه هستیم با نام مزرعه عمودی. این مزرعه پیشنهادی برای شهر نیویورک است که دارای فضای شهری کم برای کاشت و برداشت می‌باشد. فضای اصلی این مزرعه تشکیل شده از کانتینرهایی که پر از مواد غذایی در حال رشد می‌باشد.

سبزیجات و گوجه، ذرت، عسل، می‌تواند بخشی از تولیدات این مزرعه‌های عمودی باشد. هنگامی هم که این سبزیجات یا محصولات می‌رسد و قابل برداشت است جرثقیل مخصوصی آن کانتینر را جدا می‌کند وروی کامیون قرار داده و مرکز خرید ارسال می‌کند.

به این صورت محصولات ارگانیک با قیمتی ارزان‌تر و با سرعت بیشتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد و حمل و نقل آسان تری دارد. استفاده از انرژی خورشیدی در پرورش مواد غذایی باعث پایین آمدن هزینه تولید می‌شود. این کار توسط شرکت OVA طراحی شده و حدود ۱٫۵ میلیون دلار هزینه دارد

fa.wikipedia.org

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme