پارتنوکارپی (بکرزایی‌) ‌Parthenocarpy در گیاهان

معمولاً اصطلاح‌ پارتنوکارپی‌ در صورتی‌ به‌ کار برده‌ می‌شود که‌ رشد میوه‌ بدون‌ لقاح‌ بصورت‌ گیرد.

کلیه‌ بخشهای‌ گل‌، به‌ویژه‌ تخمدان‌ و تخمکهای‌ درون‌ آن‌، در اثر لقاح‌ معمولاً تحریک‌ می‌شوند. در بعضی‌ گیاهان‌ ممکن‌ است‌ میوه‌ به‌طور معمول‌ ولی‌ بدون‌ لقاح‌ رشد کنند.

چنین‌ میوه‌ای‌ ممکن‌ است‌ دارای‌ دانه‌ یا بدون‌ آن‌ باشد و این‌ امر بستگی‌ به‌ پدیده‌ پارتنوژنز (بکرزایی‌) و در نتیجه‌ آن‌ رشد جنین‌ دارد. از طرف‌ دیگر، در بعضی‌ میوه‌ها، با وجود انجام‌ عمل‌ لقاح‌ و رشد عادی‌ میوه‌، تخمکها رشد نمی‌کنند و دانه‌ در میوه‌ دیده‌ نمی‌شود. معمولاً اصطلاح‌ پارتنوکارپی‌ در صورتی‌ به‌ کار برده‌ می‌شود که‌ رشد میوه‌ بدون‌ لقاح‌ بصورت‌ گیرد. اما بدون‌ بررسی‌ دقیق‌ نمی‌توان‌ تعیین‌ کرد که‌ میوه‌ حاصل‌ پارتنوکارپی‌ است‌ یا نه‌. مثلاً در نوعی‌ انگور بی‌دانه‌ ، عمل‌ لقاح‌ انجام‌ می‌گیرد ولی‌ تخمکها رشد نمی‌کنند تا تبدیل‌ به‌ دانه‌ شوند.
انواع پارتنوکارپی:
۱. پارتنوکارپی رویشی 🙁 Vegetative Parthenocarpy ) تشکیل میوه بدون گرده افشانی است در خرما و انگور نوع کشمشی Zante carrantوجود دارد.

۲. پارتنوکارپی تحریک شده: (Stimulated Parthenocarpy) برای تشکیل میوه نیاز به گرده افشانی است تصور بر این است که رقم بی دانه انگور از این طریق تکثیر می شود.

stenos permocarpy .3: اصلاً یک نوع از پارتنوکارپی محسوب نمی شود در این حالت لقاح انجام شده ولی پس از مدتی جنین سقط می شود . انواع انگورهای عسکری، یاقوتی و بی دانه تصور می شود که از این طریق تولید میوه می کند.

ثابت شده است که در میوه های پارتنوکارپ اکسین بیشتری نسبت به ارقام دانه دار در تخمدان گلها وجود دارد. دو هورمون اصلی موثر سبب تشکیل میوه(Frutit set) جیبرلین و اکسین است و اسپری خارجی دو هورمون اکسین و جیبرلین پارتنوکارپ بر تشکیل میوه در گیاهانی مثل گیلاس و زردآلو می گردد که البته این میوه ها رشد و نمو کاملاً عادی نخواهند داشت .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme