معجزه ای به نام مورینگا (گز روغن)

گز روغنی معجزه خدا ست خارجی‌ها آن را MIRACLE TREE یا درخت معجزه می‌نامند و از قسمت‌های مختلف آن استفاده می‌شود. برگ یک نمونه از  این درخت برای خوراک انسان و دام، چوب درخت برای سوخت و بذر آن برای روغن‌کشی استفاده می‌شود که روغن گاز رخ یا روغن گز یا روغن مورینگا لیتری ۲۵ تا ۹۹ دلار براساس نوع بسته‌بندی آن فروخته می‌شود.
این درختچه که نیاز به آب بسیار اندک دارد، تا ارتفاع ۸ تا ۱۲ متر هم قد می‌کشد. سالی ۲ بار بذر می‌دهد که از آن روغن گرفته می‌شود. علاوه بر خوراک، در صنعت پیشرفته هواپیماسازی و ساعت‌سازی به کار می‌رود، همچنین در صنعت داروسازی، آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود. اسید اولئیک ۷۱ درصد روغن مورینگا (گز روغنی) را تشکیل می‌دهد و بهترین روغن دنیا به شمار می‌رود.
برای کاشت این درخت با ارزش در منطقه محروم استان سیستان و بلوچستان ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که پیش‌بینی می‌شود، در سطح ۶۰۰ هکتار کاشته شود.
این گیاه با ارزش در منطقه محروم بشاگرد به طور طبیعی وجود دارد وبا ترویج این درخت می توان نسبت به فقرزدایی در آن منطقه کمک نمود .
روغن با ارزش گز روغنی با قیمت بالا به فروش می‌رسد که انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جهت تولید و فرآوری روغن این گیاه بومی می تواند داشته باشد .
از هر هکتار درخت گز روغنی ۱۹ کیلوگرم روغن با ارزش مورینگا به دست می‌آید .

مالزی، شاخ آفریقا، هند، عربستان، حاشیه شبه جزیره حجاز، ایران و پاکستان از رویشگاههای درخت گز روغنی با ارزش بوده در فنوج و نیک شهر سیستان و بلوچستان،‌چابهار، کهنوج، بشاگرد و جنوب استان فارس و هرمزگان در سطح ۱میلیون هکتار به طور طبیعی یافت می‌شود و می‌توان با برنامه‌ریزی سالی یک میلیون هکتار از زمین‌های درجه ۳ را به کشت این درختچه با ارزش اختصاص داد.

source:gostarshimi.blogfa

پارس عمران شهسوار تامین کننده بذر مورینگا

۰۹۱۳۱۹۳۹۴۵۵

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme