مخزن بزرگی از آب‌های زیر زمینی

مخزن بزرگی از آب‌های زیر زمینی که بخش‌هایی از آن نیز در نقاط بیابانی آفریقا دیده شده‌اند می‌توانند طی سال‌های آینده مانند سپری در برابر بحران گرمای جهانی مقاومت کنند.

محققان موسسه اکتشافات زمین شناسی بریتانیا و دانشگاه کالج لندن برای اولین بار سفره‌های آب زیر زمینی در سرتاسر آفریقا کشف کرده و حجم آب موجود در آن را تعیین کرده‌اند.

به گفته این محققان این سفره‌ها بزرگترین حجم آب زیرزمینی در بستر رسوبی هستند که در کشورهای شمالی آفریقا،‌لیبی،‌الجزایر، ‌مصر و سودان پیدا شده‌اند. محققان حجم آب موجود در این مخازن زیر زمینی را ۱۰۰ برابر بیشتر از همین سطح از مخزن بر روی زمین دانسته و مقدار آن را ۰.۶۶ میلیون کیلومتر مکعب اعلام کرده‌اند.

البته بر اساس محاسبات انجام شده تمامی این مخازن قابل دسترسی نیستند و استفاده از تجهیزات دستی کوچک برای بهره برداری از این مخازن آبی بهتر از پروژه‌های حفاری بزرگ خواهد بود زیرا به این شکل مخازن به سرعت تخلیه نخواهند شد. آب‌های زیرزمینی می‌توانند برای بحران آب آفریقا نوشدارو به شمار روند اما در عین حال می‌توانند بخش مهمی از استراتژی مقابله با افزایش تند و تیز تقاضای آب آفریقا به شمار بیایند. امروزه بعضی از تخمین‌ها نشان می‌دهند تعداد آفریقایی‌هایی که به آب قابل شرب دسترسی ندارند بیش از ۳۰۰ میلیون است.

نکته جالب توجه درباره این سفره‌های زیر زمینی این است که یکی از بزرگترین بخش‌های این کشف جدید در زیر صحرای بزرگ آفریقا قرار گرفته است اما عمق قرارگیری آنها بسیار بالا بوده و به ۱۰۰ تا ۲۵۰ متر می‌رسند،‌ عمقی که دسترسی به آن به راحتی و با کمک پمپ‌های دستی امکان پذیر نیست.

نقشه سفره های زیر زمینی در آفریقا

نقشه‌ای که محققان بر اساس چارت‌های زیست محیطی دولت‌ها و صدها مطالعه بر روی سفره‌های آب زیر زمینی تهیه کرده‌اند بر روی ارزیابی واقع گرایانه‌تری از امنیت و فشار آب متمرکز شده است.

“نیک نوتال” سخنگوی طرح محیط زیست سازمان ملل متحد در نایروبی می‌گوید: خبر کشف چنین منبع آبی در زیر کشورهای آفریقایی می‌تواند خبر بسیار خوبی برای این قاره به شمار رود اما ممکن است در عین حال دسترسی به این منابع آب در آینده نزدیک دشوار باشد و مدیریت ناپایدار بر روی این منابع اثرات ناشناخته‌ای بر روی آنها به جا بگذارد.

ناتال می‌گوید برای مثال استخراج و بهره برداری بی رویه از آب‌های زیرزمینی در مکزیکو باعث شده تا زیربنای ساختمان‌ها نادیده گرفته شوند. به گفته وی تمرکز تلاش‌هایی که در آینده در راستای بهبود منابع آب صورت می‌گیرند باید بر روی جمع آوری و ذخیره سازی بهتر آبها باشند.

 

http://hamshahrionline.ir

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ – ۱۸:۴۸:۰۷ | کد مطلب: ۱۶۷۵۸۲

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme