مبارزه با سن و سنک

سن‌ها و سنک‎ها، از جمله آفات مهم باغ‎های پسته کشور هستند که باعث خسارت اقتصادی می‎شوند؛ اما به دلیل این که مانند پسیل (شیره خشک) به ‎طور عمومی و هر ساله شدت خسارت بالایی ندارند، کمتر مورد توجه باغداران قرار می‎گیرند.

سن ‌ها و سنک ‎ها از راسته خرطوم ‎مفصلی‎ها هستند. به برخی از سن‎ها به علت کوچکی جثه، سنک‎های پسته (سن‎های کوچک) می‎گویند.بر اساس مطالعات انجام شده در سال‌ ۱۳۹۰ در باغ‎های پسته شهرستان رفسنجان تعداد ۴۶ گونه سن و سنک جمع‎آوری و شناسایی شدند. از این بین تعداد ۱۹ گونه آفت، ۷ گونه دشمن طبیعی هستند و ۲۰ گونه (روی علف‎های هرز) در باغات زندگی می‎کنند و به درختان آسیبی نمی‎رسانند.

 

گونه هایی که تا کنون خسارتی از آنها مشاهده نشده است، ممکن است به علت سم‎پاشی‎های بی‎رویه و یا عوامل دیگر (مثلاً عدم وجود علف هرز دلخواه) به آفت تبدیل شوند. در این مقاله سعی شده، سن‎ها و سنک‎ها از نظر خصوصیات ظاهری و رفتاری معرفی شوند و در مورد زمان تقریبی خسارت و نحوه کنترل آن‎ها توضیح داده شود.
۱. سنک‎ها
از بین سنک‎های شناسایی شده در این بررسی، تعداد ۱۱ گونه خسارت زا (شکل ۱) و تعداد ۷ گونه دشمن طبیعی (شکل ۲) سایر سنک‎ها بوده و در باغات زندگی می‎کنند و خسارتی ندارند؛ در نتیجه بایستی دقت شود برای مبارزه فقط با سنک‎های آفت مبارزه صورت گیرد. سنک‎های آفت، خرطومشان زیر سینه جمع می‎شود، اما در سنک‎های شکاری، خرطوم به‎صورت منحنی زیر سر قرار می‌گیرد.

 

سن

سن

سن 1

سنک ها به دلیل کوچکی جثه (به خصوص در مراحل پورگی)، تحرک زیاد، زندگی و تغذیه در لابه‎لای خوشه‎های متراکم و انبوه درختان پسته کمتر مورد توجه قرار می‎گیرند؛ باید توجه داشت که تحرک زیاد سنک‎ها و ظهور زودتر آنها در باغ، نسبت به سن ها باعث می شودکه خسارت وارده توسط آنها نیز بیشتر باشد. سنک ها به رنگ‎های مختلف سبز، قهوه‎ای، خاکستری و … وجود دارند؛ اما کشاورزان سنک‎ها را بیشتر با رنگ سبز می‎شناسند. این حشرات در اوایل فصل بهار (فروردین و اردیبهشت ماه) روی درختان مشاهده می‎شوند.

سنک ها به طور عمده در اوایل رشد میوه و قبل از سخت شدن پوست استخوانی، از میوه تغذیه می‎نمایند (شکل ۳) این زمان حساس ترین مرحله آفت می‎باشد به همین دلیل خسارت زیادی می‎زنند. باغداران، سیاه‎ شدن میوه‎ها در اوایل فصل رشد پسته را در اصطلاح داغوی پسته می‎نامند. از آنجایی که خرطوم سنک‌ها ضعیف است، بعد از تشکیل پوست استخوانی نمی‌توانند خسارت بزنند.

سن 3
مبارزه
در صورتی که از زمان تشکیل میوه تا سخت شدن پوست استخوانی، با انجام کنترل های تصادفی در باغ، یک سنک در یک خوشه در هر درخت مشاهده شود، مبارزه با این آفت الزامی می‎باشد.

این بررسی با تکان دادن خوشه بر روی یک سطح صاف مانند سینی انجام می شود. برای مبارزه با این آفت بهتر است از سموم مجازی که توسط مراجع ذیصلاح توصیه شده است استفاده نمود.

لازم به ذکر است که جمعیت این آفت به علت حساسیت بالای این حشره به سموم مورد استفاده در فصل بهار، کاهش می‌یابد. نکته مهم، آن است که در صورت وجود این آفت در باغ، از حذف علف‎های هرز خودداری شود. لازم به ذکر است که در نمونه برداری ها، سنک ها در علفهای هرزی چون اسپند، خارشتر، علف‎شور، درمنه، قیچ، سلمه، یونجه، مرغ، زلف پیر و خاکشیر مشاهده شدند.

۲. سن‌ها
سن‌ها از آفات درجه اول باغ‎های پسته می‌باشند که همه ساله خسارت قابل ملاحظه‎ای به محصول پسته وارد می‎آورند. از بین سن‎هایی که از مناطق مختلف شهرستان رفسنجان طی نمونه‎برداری‎های سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ جمع آوری شد، تعداد ۷ گونه که به رنگ‎های سبز یا قرمز بودند، خسارت بیشتری به باغ‎های پسته وارد می‌کنند(شکل۴).

سن 4

برخی از سن‎های سبز، زمستان به رنگ آجری در می‎آیند و در پناه‎گاههای مختلف به سر می‎برند و در اوایل اردیبهشت روی درختان پسته ظاهر شده و خسارت می‎زنند. البته ممکن است سن ها در زمان خشکسالی‌ از اول سال هم روی درختان پسته خسارت بزنند. لازم به ذکر است که بیشتر گونه‎های سن‎های سبز به طرف نور چراغ جلب می‎شوند.

در برخی سال‎ها نوعی سن به رنگ قرمز نیز طغیان کرده و باعث خسارت می‎شوند. این سن به نور جلب نمی‎شود. در باغاتی که خسارت سن مشاهده می‌شود ولی تله نوری جلبی نداشته باشد امکان خسارت سن قرمز وجود دارد. برای از بین بردن این نوع سن بهتر است مبارزه در شب انجام شود؛ زیرا این سن از گرما گریزان است و در هوای خنک مخصوصاً شب‎ها خسارت بیشتری می‎زند. چنانچه با انجام کنترل های تصادفی در باغ، یک سن در یک خوشه در هر درخت مشاهده شود، مبارزه با این آفت الزامی می‎باشد.

خسارت
سن ها در اول فصل باعث خشک شدن و ریزش دانه‎های پسته شده و در طول تابستان باعث ایجاد لکه‎هایی روی مغز و انتقال قارچ عامل بیماری ماسوی پسته می‎شوند. بایستی دقت شود خسارت سن‎ها با کمبود کلسیم اشتباه نشود؛ در کمبود کلسیم دانه‎های پسته از نوک شروع به سیاه شدن می‎کنند، اما در سن‎زدگی از جای نیش سن، قطرات شفاف خارج می‎شود و در ادامه سطح خارجی میوه، سیاه و بر سطح داخلی، لکه‌های سفید رنگ مشاهده می‌شود (شکل ۵).

سن 5

مبارزه
– حمایت از دشمنان طبیعی به ویژه زنبورهایی که تخم سن را پارازیت می‎کنند با کاهش دفعات سم‎پاشی و جلوگیری از سم‎پاشی بی‎رویه
– اجتناب از کندن و از بین بردن میزبان‎های وحشی در مناطق کوهستانی و دشت‎های اطراف باغ‎های پسته
– اجتناب از کندن و از بین بردن علف‎های هرز میزبان سن داخل باغ‎های پسته در زمان حمله سن
– از بین بردن علف‎های هرز در اواخر فصل برداشت محصول برای از بین بردن کانون‎های زمستان‎گذرانی آفت
– استفاده از سموم مجازی که توسط مراجع ذیصلاح معرفی می شود

منابع:
– زین‎الدینی میمند، ن. ۱۳۹۰. مطالعه‎ی فونیستیک سن‎های باغ‎های پسته‎ شهرستان رفسنجان (استان کرمان) و بررسی مولکولی برخی از گونه‎های آن. پایان نامهء دورهء کارشناسی ارشد حشره شناسی کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.
– هاشمی‎راد، ح. ۱۳۷۷. سن‎های زیان‎آور باغ‎های پسته استان کرمان. انتشارات معاونت امور باغبانی کرمان.
– http://www.ipm.ucdavis.edu/PMG/r605300411.html
نجمه زین الدینی میمند کارشناس ارشد حشره شناسی

source:http://www.iranpistachio.org/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme