عنصر بر و اثر آن بر روی درخت پسته

بر(B) ممکن است در برگ‍های پایینی درخت به مقداری باشد که در آنها ایجاد مسمومیت کند در حالی که در همان موقع سلول‍های مریستمی انتهایی کمبود بر را نشان می دهند. پیچیدگی و غیر مسطح شدن حاشیه برگ‍ها از علائم بارز کمبود بر(B) می باشد. در ابتدا رشد طبیعی بوده، ضخیم و فنجانی می شوند نهایتاً ممکن است تمام خوشه های گل ریزش کرده یا میزان پوکی محصول به شدت افزایش یابد.

سوختگی حاشیه برگ‍ها از علائم زیاد بوده و مسمومیت گیاه توسط بر(B) می باشد. کمبود بر سبب کوتاه شدن میان‍گره ها روی شاخه‍ های ضعیف می‍ شود، برگ‍ها غالباً تابیده، بدشکل، ریز، و در صورت شدت کمبود باعث سرشاخه میری می شود

 

با پاشیدن بر از منبع براکس (۱۱ درصد بر) به صورت سرک در پاییز به میزان ۷/۵۵ تا ۵/۸۳ کیلوگرم در هکتار باعث برطرف کردن کمبود بر برای مدت ۵-۳ سال میشود، در مصرف کودهای حاوی بر(B) بایستی بسیار مواظب بود زیرا اندکی بر اضافی می تواند مسمومیت درختان را بدنبال داشته باشد.

بر را می‍توان با جوانه پاشی هم تامین نمود. جهت این کار قبل از باز شدن جوانه ها، بر لازم را برای توسعه و رشد گل‍ها تامین کرده و تعداد دانه در خوشه را افزایش یا بهبود بخشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme