عارضه ریزبرگی ( قرمزو ) در باغهای پسته

عارضه ریزبرگی یا قرمزو یک عارضه فیزیولوژیک مربوط به کمبود تعدادی از عناصر ریزمغذی می باشد. دلیل تغییر رنگ برگ و خوشه و دانه پسته به سمت قرمزی به واسطه کمبود عنصر منگنز است. در مطالعات مزرعه ای که توسط دکتر سلمان محمودی میمند انجام شد با محلول پاشی کودهای محتوی این عنصر بعد از چند روز رنگ میوه و برگ به حالت طبیعی برمی گردد.

 

 

دلیل کوچکی سطح برگ و کوتاه شدن فاصله میانگره ها همزمان کمبود روی هم وجود دارد. برای رفع عارضه دادن کودهای حاوی عناصر ریزمغذی آهن، منگنز، روی و مس با اولویت منگنز ( منظور بالا تربودن درصد منگنز نسبت به عناصر دیگر در کودهای ترکیبی می باشد) به صورت محلول پاشی و خاکی به باغ توصیه می شود.

 

 

بهترین زمان محلول پاشی نیمه دوم اردیبهشت است. برای اضافه کردن کودهای حاوی این عناصر همراه با تعمیر زمستانه و یا در باغهای مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار اول فصل رشد از طریق سیستم داده شوند. دلیل شیوع پراکنده این عارضه در باغ ( به صورت گسترده تمام باغ را درگیر نمی کند ) به خاطر پدیده تفرق صفات و متفاوت بودن پایه های پسته برای هر درخت بطور جداگانه می باشد.

 

 

به دلیل استفاده از پایه های بذری خصوصیات و حساسیت هر درخت با درخت مجاور آن با هم فرق می کند. به ندرت میتوان دو درخت پسته مشابه از نظر صفات زنتیکی در یک مزرعه با پایه بذری پیدا کرد. به همین دلیل است که همیشه قبل از شیوع گسترده یک عارضه تعدادی از حساسترین درختان از نظر فیزیولوژیک چند سال زودتر آن عارضه را بروز می دهند.

 

 

بنابراین وقتی که یک یا چند درخت یک عارضه خاص را نشان دادند باید نسبت به رفع آن برای کل باغ اقدام شود. در این حالت درختان به ظاهر سالم هم دچار گرسنگی پنهان هستند. ممکن است که قبل از بروز علائم ظاهری کمبود در شاخ و برگ پارامترهای کیفی محصول ( برای محصول پسته انس و خندانی و رویت محصو ل ) افت کند.

 

 

source:www,mahmoodiagri.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme