شیرین سازی آب با روش تراوش تبخیری

گروهی از محققان دانشگاه اسکندریه، روشی ارزان، ساده و موثر برای تبدیل آب دریا به آب شیرین ارائه داده‌اند. این روش اثر بسیاری در مناطق روستایی شمال آفریقا برای دسترسی به آب سالم دارد.

محققان اظهار کردند: در حال حاضر شیرین‌سازی آب دریا تنها راه مناسب برای تامین آب آشامیدنی این جمعیت در حال رشد است.

بسیاری از کارخانه‌ها از فرایند چند مرحله‌ای اسمز معکوس استفاده می‌کنند که برای آن نیاز به زیرساخت‌های گران قیمت و مصرف زیاد برق است. همچنین در این فرایند مقدار زیادی نمک و آلاینده به آب دریا و اقیانوس بازمی‌گردد و محیط دریایی و موجودات آن را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

از این رو محققان به دنبال روشی ارزان و ساده برای این موضوع بوده‌اند. مهمترین مزیت این روش، آن است که نیازی به برق ندارد.

در این فناوری از روش جداسازی مایعات و جامدات موسوم به تراوش تبخیری (pervaporation) استفاده می‌شود. تراوش تبخیری روشی ساده و دومرحله‌ای‌ست.

 

به گزارش ایسنا،مرحله اول شامل فیلتر مایع از طریق غشا سرامیکی یا پلیمری است و در مرحله دوم، نیاز به تبخیر و جمع‌آوری آب تغلیظ شده است.

تراوش تبخیری تکنیک تازه‌ای نیست و برای سال‌ها مورد استفاده بوده اما تولید غشای بکار رفته در مرحله اول آن پیچیده و گران بود.

دستاورد تحقیق جدید، ابداع غشای جاذب نمک جدید به همراه پودر استات سلولز در داخل آن بوده تا در مرحله اول فرآیند تراوش تبخیری بکار گرفته شود. پودر استات سلولز یک فیبر بدست آمده از خمیر چوب است و به گفته محققان، تولید آن در هر آزمایشگاهی ارزان است.

محققان در ادامه عنوان کردند: این فناوری نه تنها ساده و ارزان است، بلکه دوستدار محیط زیست نیز است.

این روش برای اثبات عملی نیاز به بررسی و مطالعه دارد، اما روش مناسبی برای کشورهایی است که آب و برق در آن از منابع کمیاب هستند.

نتایج این بررسی در مجله Water Science & Technology منتشر شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme