شیرین کردن آب با استفاده از روش تقطیر

قدیمی ترین و همچنین توسعه یافته ترین و مهمترین روش شیرین کردن اب ، روش تقطیری است در این روش ، با دادن حرارت به آب دریا ، آب بخار می شود ، در حالی که نمک ها باقی می مانند . به این عمل به طور کلی ، عمل تقطیری گویند .

روش های معمولی تقطیری بر چند نوع است ، تقطیر ساده ، تقطیر ناگهانی ، تقطیر تراکمی ، تقطیر چند واحدی و خلاصه تقطیر با استفاده از انرژی خورشیدی .

 

به طور کلی یک روش تقطیری نمک زدایی ، شامل سه مرحله است :

مرحله اول : تشکیل بخار آب ، با دادن حرارت به آبی که باید شیرین شود ( آب دریا ) :

مرحله دوم : گرفتن و جدا کردن بخار از بقیه قسمت ها

مرحله سوم : به صورت مایع ( آب ) در آوردن بخار و پس گرفتن حرارت از آن .

 

برای اجرای تمام روش های تقطیری مذکور بجز تقطیر با استفاده از انرژی خورشیدی ، را انرژی حرارتی به دست آمده از مواد سوختنی فسیلی استفاده می شود و بهای مواد سوختنی در هر یک از آن روش ها یکی از عوامل مهم و موثر در قیمت آبی است که تولید می شود ، در حالی که انرژی خورشیدی رایگان در اختیار ما قرار دارد و فقط جمع آوری آن خرج دارد

 

شیرین کردن آب شور با استفاده از انرژی خورشیدی در تقطیر:

قسمت های دستگاه هایی که اغلب برای تولید آب شیرین با استفاده از انرژی خورشیدی مورد بهره برداری قرار می گیرند ، به این شرح است :

یک تشتک کم عمق که کف آن کاملاً سیاه شده و روی آن توسط جسم شفافی ، مانند شیشه ، پوشیده شده است . جسم شفاف ممکن است از جنس پلاستیک هم باشد .

پوشش شیشه یا پلاستیک را به این دلیل روی تشتک قرار می دهند که هوای مرطوب شده در تشتک ، نتواند از ان خارج شود . به علاوه از سطح آن که با هوای خارج در تماس است ، به عنوان سطح تقطیر کننده استفاده شود . این پوشش شفاف ( شیشه و غیره ) باید طوری قرار گیرد که اولاً کاملاً آب بند باشد و از نفوذ حرارت به خارج جلوگیری کند و در ثانی ، شیب آن طوری باشد که قطره های آب بر اثر نیروی ثقل به قسمت جمع کننده بلغزد و آنقدر باشد که قطره ، دوباره به تشکیلات برگردد .

تشتک واحدهای خورشیدی را می توان از جنس موادی چون چوب ، سیمان ، پلاستیک یا فلز ساخت . سطح پوشش ( شیشه یا دیگر ماده شفاف ) باید در هر حال به قدر کافی سرد باشد تا بخار را تقطیر کند .

بر اثر تشعشع خورشید ، آب داخل تشتک گرم می شود و بخار حاصل از آن ، روی سطح زیرین شیشه ، در نتیجه تماس سطح بالایی به نسبت سرد آن در خارج ، به قطره های آب ( کندانس ) تبدیل می شود که از همان زیر شیشه ( سطح زیرین ) به طرف قسمتی که برای جمع آوری آب شیرین کار گذاشته شده است حرکت می کند .

– قیمت آب شیرین تولید شده در یک واحد خورشیدی ساده ، در حدود ۳۰ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ گالن آب شیرین به دست آمده است و قیمت اولیه دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ گالن ظرفیت روزانه ، معادل ۳۰ دلار است که البته این قیمت زیاد ، برای دستگاه های کوچک قابل قبول است و از دستگاه های کوچکی که با همین ظرفیت با انرژی فسیلی کار می کنند ، با صرفه تر است .

سعی می شود تا حد ممکن ، دستگاهی به عنوان آب شیرین کن خورشیدی ارائه شود که قیمت اولین یا هزینه استهلاکی آن زیاد نباشد .

بنابراین به کار بردن این روش برای تهیه آب شیرین به مقدار زیاد و برای شبکه زیاد یک منطقه امکان پذیر نیست . در ضمن از مسائل و دیگر ضعف های این دستگاه ها ، آسیب پذیری آن ها در مقابل عوامل جوی ماند باد و توفان است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme