سموم آفت کش و اثرات آن بر سلامت کشاورزان

زمینه و هدف:

با توجه به رشد جمعیت و محدودیت منابع در بخش کشاورزی و نیاز مبرم به افزایش تولید محصولات کشاورزی، ضرورت انجام مبارزه منطقی و اصولی علیه آفات با تاکید بر رعایت حفظ سلامت کشاورزان و افراد جامعه مسایل زیست محیطی احساس می شود. از اینرو از شیوه های مختلف مبارزه با عوامل زیان بار و آفات، کاربرد سموم شیمیایی سهم عمده ای از این راهکار ها را بخود اختصاص می دهد.

روش بررسی:

مواجهه انسان بطرق مختلف معاقب استفاده از سموم آفت کش و باقی ماندن آنها در محیط زیست اتفاق می افتد. سموم آفت کش انتخابی عمل نمی کنند به این ترتیب که علاوه بر اثر روی موجودات هدف و آفات، روی موجودات غیرهدف (انسان) نیز می توانند اثر گذارند.

 

بر طبق آخرین سرشماره مرکز آمار ایران بخش کشاورزی %۲۵.۹ از حجم فعالیتهای اقتصادی و %۲۶ شاغلین بالای ۱۰ سال کشور را بخود اختصاص داده و مقدار فروش سموم آفت کش در سال به ۲۷.۲ هزار تن رسیده است .
یافته ها:

در تحقیق انجام شده تقریبا %۵۰ کشاورزان تحت مطالعه کم اطلاع و متوسط سابقه اشتغال به کار آنها بین ۱۸ تا ۲۶ سال بود. در مناطق مختلف بسته به نوع محصول و اثر بخشی، سموم خاص مصرف می شود.

 

بعنوان مثال در رفسنجان و ساوجبلاغ بیش از %۹۵ از سموم مصرفی ارگانو فسفره ها هستند. همچنین حدود %۶۸ کشاورزان واحد های تحت پژوهش از هیچگونه وسایل حفاظت استفاده نمی کنند و تنها %۲۵ کشاورزان مدعی اند که اطلاعات درج شده در برچسب سموم را متوجه می شوند.

 

%۵۵ کشاورزان شهرستانهای مورد مطالعه ظروف باقی مانده سموم را در محیط رها می کنند و فقط %۲۷ از آنها اقدام به سوزاندن یا دفن ظروف می کنند.
نتیجه گیری:

 

با توجه به آمار فوق پیشنهاد می گردد مجموعه های آموزش مشتمل بر آشنایی با سموم و کاربرد آنها، نحوه مقابله، عوارض کوتاه مدت و دراز مدت، روش استفاده موثر از وسایل حفاظت فردی مختلف، اقدامات مورد نیاز پس از استفاده ظروف تدوین و تحت نظر واحد های معین و زیرنظر کارشناسان مجرب اقدامات لازم به نحو مقتضی انجام گیرد.

 

این مجموعه ها باید به زبان فارسی ساده، شفاف و در صورت امکان زبان محلی تهیه گردد و تخصصی نباشد. کارفرمایان و مسوولان موظف به در دسترس قرار دادن وسایل حفاظت فردی و برگزاری کلاسهای توجیهی و آموزشی برای کشاورزان می باشند. و از نظر برخورد در موارد اورژانسی آنها را آگاه ساخته و آموزشهای لازم از نظر چگونگی سوزاندن و دفن بقایای ظروف سموم را بطریق مناسب و بهداشتی ارایه دهند.

 

لینک دانلود کامل مقاله

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/46013850210.pdf

 

source:http://fa.journals.sid.ir/

نویسندگان: عقیلی نژاد ماشااله*, فرشاد علی اصغر, نقوی محسن, حقانی حمیدرضا

* دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme