روش های ازدیاد پسته

مهمترین روش های ازدیاد پسته عبارتند از:

۱. کشت دانهال و انجام عمل پیوند 

ازدیاد از طریق پیوند متداول ترین روش تکثیر پسته در دنیاست. در ایران بذر پسته را به دو صورت کشت می کنند روش اول کشت بذر در گلدان پلاستیکی در گلخانه در اواخر شهریور یا در اوایل اسفند می باشد. معمولا نهال ها پس از یک سال رشد در گلخانه به زمین اصلی انتقال داده می شوند.

 

در روش دوم بذر را بصورت مستقیم در زمین اصلی در اواسط تا اواخر فروردین کشت می کنند. برخی باغدارن معتقدند که کشت مستقیم بذر در زمین اصلی اگر چه از نظر زمانی نسبت به دانهال های گلدانی با تاخیر رشد همراه است اما بعد از ۲ تا ۳ سال سبب ایجاد گیاهان قویتری نسبت به نهال های گلدانی می گردد.  در هر دو روش معمولا ۲ تا سه سال پس از کشت نهال یا بذر در زمین اصلی و پس از اینکه دانهال به رشد قطری و طولی مناسبی برسد مبادرت به انجام عملیات پیوند جوانه (کوپیوند) می نمایند. فصل کوپیوند در ایران از اردیبهشت تا تیرماه انجام می گیرد. در برخی مناطق بخصوص مناطق بادخیز از کوپیوند لوله ای و در برخی مناطق از کوپیوند شکمی (T شکل) استفاده می کنند.

 

۲. انجام عملیات کشت بافت 

امروزه ازدیاد درختان میوه از طریق سیستم کشت بافت یکی از مهمترین تکنیک های رویشی برای بدست آوردن تعداد زیادی گیاهچه از یک قسمت کوچک گیاه اصلی می باشد. این روش جزو تکنیک های تکثیر رویشی می باشد و بنابراین گیاهچه های حاصل شده در این روش ژنوتیپ و یکنواختی یکسانی دارند.

ازدیاد از طریق کشت بافت بیشتر برای پایه های پسته انجام می گیرد. این تکنیک نیاز به امکانات کافی آزمایشگاهی و گلخانه ای و مهارت کافی تکنیسین دارد. این روش در ایران برای پسته کمتر متداول است ولی در آمریکا و ترکیه به خوبی از این روش استفاده می شود.

 

 

http://allfruits.ir/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme