راهنمای انتخاب و استفاده از تقویت کننده های طبیعی خاک

ما در این مقاله سعی داریم به شما بگوئیم، در چه موردی و از چه کودی استفاده کنید؟ و ثانیاً خودتان چگونه می توانید بدون هزینه، این مواد را تهیه و تولید کنید. همچنین به چگونگی انتخاب و استفاده از اینگونه مواد، متناسب با شرایط محیط و گیاه خواهیم پرداخت.

تصمیم گیری در مورد اینکه کدامیک از مواد اصلاح کننده و تقویت کننده را برای خاک خود، انتخاب کنید اغلب بصورت یک مشکل مطرح می شود. مخصوصاً وقتی شما با انواع و اقسام و مارکهای متنوع این مواد آلی تولیدی روبرو می شوید. یا شاید اصولاً از این دسته از اشخاص هستید که به این مورد بسیار مهم توجهی نکرده اید؟

آیا تا کنون از فروشنده پرسیده اید که این کود از چه مواد اولیه ای تولید شده یا حتی یادداشتهای روی بسته بندی آنها را خوانده اید؟

تولید کنندگان بسیاری از کمپوست ها ، پیت ماس، و دیگر ترکیبات آلی تولیدی، به شما اطمینان می دهند که برای خاک شما بهترین توصیه را دارند ولی شما به گفته آنها مطمئن نیستید.

نگران نباشید. ما می دانیم شما نمی توانید مثل یک متخصص، عناصر این مواد را تجزیه شیمیائی کنید وبا در نظر داشتن همین مطلب، این مقاله را برای شما تنظیم نموده ایم.

بیشترتقویت کننده های خاک، بافت خاک را بهبود می بخشند و توانائی خاک را در نگهداری آب افزایش ی دهند. بسیاری ار آنها، پوشش بسیار مناسبی هم برای خاک تولید می کنند و برخی از نظر ارزش غذائی مناسب هستند، هر چند ممکن است حاوی مقادیر متغیری از سه عنصر مهم و ضروری یعنی نیتروژن ، فسفر و پتاسیم باشند.

در اینجا لازم است که منظور خود را نیز از کود آلی یا اصلاح کننده آلی یا طبیعی بیان کنیم. منظور ما این است که این کود، از تعامل بین موجودات زنده ( میکرو ارگانیسمها و ..) بوجود آمده باشد مثل کودی که از گاویا کرم خاکی یا درختان و .. بوجود آید.

بسته های کودی موجود در بازار هم در صنایع وابسته به کشاورزی تولید می شوند. کشاورزان، کمپوست قارچ، پوسته برنج و دیگر مواد ی را که در حین تولید محصولشان بدست می آورند را می فروشند تا به کود آلی تبدیل شود. در برخی از شهرها هم مواد مختلف زاید جمع آوری شده و پس از طی فرآیندها و بسته بندی، به رایگان یا بصورت فروش، در اختیار مردم قرار داده می شود.

کی و چگونه از مواد اصلاح کننده یا تقویت کننده ( کود آلی) استفاده کنیم؟

از پائیز تا زمستان که هنگام خواب گیاهان است، فرصت خوبی است که مواد را در ۳۰ سانتیمتری خاک مخلوط نموده تا در این زمان به موادی مورد استفاده گیاه تبدیل شوند. در خاکهای شنی این مواد اصلاح کننده، ذرات خاک را بهم می چسبانند و ظرفیت نگهداری آب خاک را افزایش می دهند و از دیگر سو در خاکهای رسی یا سنگین هم می توانند به افزایش نفوذ پذیری خاک، منجر شوند. شما می توانید یک لایه ۵۴/۲ سانتیمتری هم روی خاک از این کودها قرار دهید.

برچسب ها را بخوانید

وقتی شما بسته کودی را می خرید روی آنرا مطالعه کنید. برخی کارخانه ها لیست مواد غذائی موجود در این بسته را روی آن درج نموده اند و البته برخی هم اینکا را انجام نمی دهند. هر چه سن کود تولیدی بیشتر باشد کود بهتری است. بعبارت دیگر تجزیه مواد کافی، و اوره حیوانی از آن جدا شده است.

یکی از راههائی که کود تازه یا بعیارتی داغ را می توانیم تعدیل کنیم این است که آنرا در معرض هوا قرار دهیم . اگر کود تازه ای داشتید که بوی آمونیم میداد باید بمدت ۶ هفته آنرا در معرض هوا قرار دهید. مکرر آنرا در این ۶ هفته زیر و رو کنیم و هرگز کود تازه مصرف نکنیم.

کودها

کودهای گاوی تولید شده( ازمدفوع گاو شیرده یا گوساله) حاوی ۱ تا ۲ درصد نیتروژن، ۳/۰ تا ۵/۰ درصد فسفر و ۵/۰ تا ۱ درصد پتاسیم است. کودی که از گاو شیری بدست می آید مقادیر نمک کمتری نسبت به کودی دارد که از گوساله بدست می آید. کودی که تازه نباشد و بمدت کافی از زمان تولید آن توسط حیوانات گذشته باشد، کودی مناسب برای سبزیجات، گیاهان یکساله و چند ساله می باشد.

کود بدست آمده از مرغ هم کود غنی و عالی است، بطوریکه تا ۳ درصد نیتروژن، ۴ درصد فسفر و ۳ درصد پتاسیم دارد، هر چند که بوی شدیدی دارد. این کود موجب به اصطلاح “سوزانیدن” برخی گیاهان می شود. بنابر این نباید در گیاهان حساس یا گیاهانی که درارای ریشه سطحی هستند، استفاده شود. اگر این کود بطور مناسب استفاده شود رشد سریع سبزیجات و گیاهان یکساله را در پی دارد

برای جلوگیری از سوزانده شده گیاه توسط این کود، این کود را باید در ضخامت کمتر از ۵/۲ سانتیمتری در روی زمین پخش کرده و تا حد امکان در عنق بیشتری با خاک مخلوط کنیم.

برخی از باغ وحش ها، کودها را از حیوانات مختلف جمع آوری و بسته بندی می کنند. کود فیل بهترین کودی است که از این حیوان گاه خوار جمع آوری می شود.

حالت دهنده های خاک

کمپوست های شهری اغلب از چمن های چیده شده ،برگ درختان و باقیمانده هرس گیاهان و البته زباله های شهری،ابتدا به کمپوست تبدیل شده و سپس در بسته هایی فروخته شده یا رایگان داده می شود. کمپوست ، بافت خاک را بهبود می دهد و ظرفیت نگهداری خاک را افزایش می دهد و مواد غذایی را به تدریج آزاد می کند. ارزش غذایی این مواد متفاوت خواهد بود. ۳/۱ تا۵/۱درصد نیتروژن ، ۱۵/۰ تا ۲۲/۰ درصد فسفر و ۴۴/۰ تا ۶۰/۰ درصد پتاسیم .

کمپوست قارچی، که در مزرارع پرورش قارچ تولید می شود، از نظر میزان نیتروژن و فسفر کم، ولی از نظر میزان پتاسیم ،مقادیری کافی پتاسیم را دارد که این کمپوست برای گلهایی مثل رز قرمز مناسب است .این کود به علت خاصیت قلیایی در خاکهای اسیدی هم نتیجه خوب می دهد.

پیت و خزه اسفاگنوم ، برای نگهداری و رطوبت خاک و حل کردن مشکل خاک هایی که دانسیته بالا دارند ( خاک سنگین ) مناسب هستند. پیت، اسیدیته خاک را افزایش می دهد و برای گیاهان اسیدی دوست مثل آزالیا و گل صد تومانی مناسب است .

پیشنهاد می شود که لایه ای از پلاستیک روی خاکی که با پیت مخلوط شده است کشیده شده، سوراخهایی در آن تعبیه و قطره قطره، آب به آن اضافه شود. بیشترین پیت موس، از کانادا تولید می شود و خطر کم شدن این منبع نیز احساس می شود.

ورمی کمپوست ها یا کودی که به کمک کرم خاکی تولید می شود و مخصوصاً کودی که از پوسته های برنج تولید می شود بیشتر در مناطقی که محصولاتی مثل برنج و امثال آن را دارند مورد نظر هستند ولی از لحاظ ارزش غذایی کودی اهمیت کمتری نسبت به موارد اشاره شده در بالا دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme