دستورالعمل مبارزه تلفیقی با آفت پسیل پسته

– اقدامات زراعی شامل، چاله کود و استفاده از کودهای مناسب و آلی ، شخم عمیق ، آبشویی غرقابی
– استفاده از کارت و نوار زرد برای جلب و شکار نسل زمستان‌گذران پسیل به محض ظهور آفت در زمان تورم جوانه‌های پسته . با توجه به اینکه جمعیت نسل زمستان‌گذران پسیل دارای قدرت مانور و ضربه‌زدن بیشتر و نسل خسارت زننده‌ای است لذا استفاده از کارت زرد برای کاهش جمعیت نسل اول بسیار موثر است و در این زمان کمترین تلفات به دشمنان طبیعی وارد می شود.
برای حفاظت دشمنان طبیعی استفاده از کارت و نوار زرد فقط تا وقوع نسبت شکار دشمن طبیعی به پسیل به نسبت ۱ به ۲۰ (مصادف با حدود اواخر اردیبهشت) مجاز است.

 
– علیرغم استفاده از کارت و نوار زرد در صورت جمعیت بالای پوره‌های پسیل زمان اولین رهاسازی بالتوری(‌کریزوپا) در قالب کریزوکارت با توجه به شرایط منطقه (میانگین درجه حرارت مناسب برای خروج و تغذیه لارو و همچنین وجود میزبان) به میزان ۲۰۰ تا ۲۵۰ تخم کریزوپا در قالب ۱۰ کریزوکارت برای هر درخت تعیین می گردد و درصورت نیاز و وجود میزبان (درحد خسارت) ، رهاسازی کریزوپا به فاصله ۱۲-۱۰ روز حداکثر ۵ نوبت تا اویل تیرماه (مصادف با گرما و قطع فعالیت بالتوری در طبیعت) ادامه خواهد یافت.
– ارزیابی
– استاندارد و کنترل کیفی کریزوکارت قبل از رهاسازی :
– حداکثر تعداد نسل پرورش کریزوپا در انسکتاریم ۶ نسل می باشد.
– میانگین تخم در هر کریزوکارت با پایه ۲۵-۲۰ و بدون پایه ۵۰-۴۰ عدد می باشد.
– درصد نسبت جنسی بالای ۵۰ درصد ماده .
– کنترل کیفی کریزوکارت پس از رهاسازی
– سه روز بعد از هر رهاسازی به صورت کاملا تصادفی یک درصد کریزوکارت در باغ مورد بررسی قرار گرفته ، میانگین تعداد تخم ، درصد تلفات ناشی از تغذیه مورچه و … و نهایتا درصد تفریح محاسبه می شود .
– ارزیابی عملکرد کریزوپا در کنترل جمعیت آفت

 
۱۴- ۱۲ روز پس از هر رهاسازی میانگین جمعیت پوره‌های پسیل با بررسی حداقل ۵۰ برگچه از ۱۰ درخت در هکتار که به صورت کاملا تصادفی انجام می شود و نماینده سطح باغ می باشد آماربرداری و همزمان در باغات سمپاشی شده منطقه آماربرداری مشابه برای مقایسه انجام می شود.

 

 

 

SOURCE:http://phyto.persianblog.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme