تولید مینی تیوبر (ریز غده سیب زمینی) در سیستم اروپونیک (هواکشت)

با توجه به سطح زیر کشت سیب‏ زمینی در کشور (حدود ۱۵۰هزار هکتار) و متوسط نیاز بذری هر هکتار (سه تن در هکتار) به طور متوسط نیاز بذری سالیانه کشور در حدود ۴۵۰ هزار تن سیب‏ زمینی بذری می باشد.

 

در سیستم‏های مرسوم و سنتی عمدتا برای تکثیر و تولید سیب‏زمینی از غده‏‏های بذری معمولی استفاده می‏شود که خطر انتقال بیماری‏ها (ویروس‏ها، قارچ‏ها و باکتری‏ها) در آنها بالاست.

 

 

غده‏ های بذری سالم و مناسب، علاوه بر افزایش کمی و کیفی به میزان قابل توجهی در کاهش ضایعات محصول موثر است. یکی از روش های تولید غده بذری عاری از بیماری، تکثیر به وسیله استفاده از کشت بافت و هیدروپونیک (آبکشت) است، که در این میان یکی از تکنیک های خوش آتیه هیدروپونیک، سیستم بسیار پیشرفته اروپونیک است.

 

 

در این روش توزیع آب و عناصر ضروری به ریشه گیاه توسط وسایل ریز کننده مثل مه پاش و میست (یک نوع ریز کننده آب و محلول غذایی) انجام می‏شود. مزیت این روش تهویه مناسب ریشه ها و کاهش ۹۵ درصدی مصرف آب است. در این تکنولوژی همچنین برداشت بذر منجر به مرگ گیاه نمی‌شود، در حالی که در سایر روش‌ها از جمله تولید در بستر خاک برداشت زمانی حاصل می‌شود که عمر فیزیولوژی گیاه به اتمام رسیده باشد.

 

 

لیکن در روش اروپونیک مینی‏ تیوبر (ریز غده) چندین مرتبه برداشت می‌شود بدون آن که آسیبی به گیاه برسد. لذا برداشت در چندین نوبت امکان‌پذیر شده و عملکرد غده بذری به ۵۰ برابر روش سنتی کشت در مزرعه و ۱۰ برابر سیستم¬های معمولی هیدروپونیک می¬رسد. همچنین برداشت در این سیستم راحت و تمیز است و اجازه می¬دهد تا کنترل بیشتری روی اندازه غده داشته باشیم که این قابلیت منشاء گرفته از برداشت های مکرر است.

 

 

source:msrt.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme