تولید بنزین از گیاه جاتروفا در گنبد کاووس

سرمایه گذاران بخش خصوصی استان گلستان قصد دارند نخستین واحد کشت و صنعت و پالایشگاه سوخت زیستی«بیودیزل» با استفاده از گیاه جاتروفا را بسازند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از روزنامه ایران، برای این پالایشگاه که نخستین سوخت «بیودیزل» کشور یا سوخت سبز را در گنبدکاووس تولید خواهد کرد موافقت وزارت صنایع اخذ شده است.
حسین ابراهیمی معاون تشکیل، توسعه و نظارت بر تعاونی های اداره کل تعاون استان گلستان گفت: این واحد صنعتی توسط بخش خصوصی و در قالب تعاونی فراگیر درمدت دو سال راه اندازی خواهد شد و درحال حاضر تمام مقدمات مکان یابی و مجوزهای لازم از صنایع را گرفته است. وی افزود: این طرح ۶۵۰ میلیارد ریال منابع ریالی نیاز دارد که در قالب تسهیلات تعاونی های فراگیر اعتبار دریافت خواهد کرد تا به تولید ۶۰ میلیون لیتر سوخت بیودیزل بپردازد.

 

 

ابراهیمی بیان داشت: بیودیزل در دنیا عمدتاً از ذرت، سویا، کلزا، آفتابگردان و دانه های روغنی دیگر تولید شده است اما در این طرح از جاتروفای کاشته شده در اراضی فقیر و غیرقابل کشت استفاده می شود.

 

معاون اداره کل تعاون گلستان با بیان اینکه درصورت موافقت منابع طبیعی، ۱۰ هزار هکتار از منابع طبیعی شهرستان گنبدکاووس برای کشت این گیاه در نظر گرفته شده است، گفت: کاشت این گیاه که از کشور هند به استان آمده به احیای بیابان های گنبدکاووس می انجامد و سطح زیرکشت و امنیت غذایی را تهدید نخواهد کرد. مجتبی انوری به عنوان یک سرمایه گذار از تلاش ۲۰ ماهه برای راه اندازی طرح خبر داد و گفت: برای نخستین بار مجوز این طرح در وزارت صنایع صادر شده است.

 

وی با اشاره به اینکه شروع به کارطرح به دخیل شدن مردم بستگی دارد، افزود: این طرح براساس تعاونی های فراگیر شکل گرفته که ۷۰درصد آن را ۳ دهک پائین جامعه و ۳۰ درصد بقیه را سرمایه گذار تامین می کند و اداره تعاون استان و شهرستان برای شناسایی افراد دارای شرایط و آشنایی آنها با مقوله تعاونی فراگیر قول مساعد داده اند. این سرمایه گذار اضافه کرد: طرح مذکور در کل ۹۰ میلیارد تومان هزینه دارد و ۷۵درصد ماشین آلات آن در ایران ساخته خواهد شد.
انوری تصریح کرد: از آنجایی که این پالایشگاه، سوخت گیاهی دارد مضرات زیست محیطی و آلودگی آبهای زیرزمینی را در پی نخواهد داشت.
به گفته وی، تولید سوخت بیودیزل، در کشورهای هند، چین، مصر، تایلند، ویتنام، اندونزی، برزیل، اردن و عربستان به صورت پایلوت درحال انجام است و فقط درکشورهند چند میلیون هکتار به کشت این گیاه اختصاص داده شده است. وی اضافه کرد: از امتیازات ویژه این سوخت بالابودن درجه اکتان، پائین بودن گوگرد و بالابودن محتوای اکسیژن است که در مجموع احتراق فوق العاده ای در خودرو ایجاد می کند و این سوخت یک سوخت فسیلی نیست بلکه یک سوخت زیستی محسوب می شود. مجوز تاسیس ساخت پالایشگاه سوخت بیودیزل در شهرستان گنبدکاووس در سوم مرداد ماه امسال از سوی وزارت صنایع و معادن صادر شده است.
جاتروفا که نوعی بوته است، در زمین های دیم وکم بازده و شور با متوسط بارندگی ۲۵۰ میلی متر درسال وپس از انجام فرآیندهای لازم روی آن، سوخت بیودیزل و برخی مشتقات دارویی و بهداشتی و خوراکی تولید می شود.

 

 

http://www.turkmenstudents.com/

در تاریخ ۲۰۱۰/۸/۱۶ ۱۹:۲۰:۰۰

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme