تعیین شاخص های حداکثر مجاز باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی

ورود باقیمانده سموم آفتکش موجود در مواد غذائی به بدن انسان می‌تواند ایجاد انواع مسمومیت‌های مزمن از جمله عوارضی چون سرطان، ناهنجاریهای جنینی، ناباروری، کند ذهنی و ……. نماید.

در هنگام مصرف محصولات کشاورزی، لازم است استاندادهای خاصی از نظر میزان باقیمانده سموم رعایت شود که اصطلاحاٌ حداکثر باقیمانده مجاز یا (MRLs) نامیده می‌شود.

این پارامتر نشان دهنده حداکثر باقیمانده سم است که وجودش روی محصول مجاز می‌باشد. میزان MRL به عوامل مختلف ازجمله تنوع مصرف آفتکش، سبدغذائی هر کشور و حد مجاز روزانه سم که می‌تواند وارد بدن انسان شود (ADI) ، بستگی دارد. لذا ضروری است هر کشور با توجه به شرایط اقتصادی و اجتمائی خود نسبت به تعیین MRLهای ملی اقدام نماید.

موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با هدف تضمین سلامت جامعه و برای تحقق وظیفه قانونی خود در قالب یک فعالیت متمرکز تیمی نسبت به تعیین و معرفی بیش از ۲۰۰۰ MRL های ملی برای آفتکش‌های ثبت شده در کشور بر روی محصولات کشاورزی اقدام نموده است.

شاخص‌های حداکثر مجاز باقیمانده سموم بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از تنوع واقعی مصرف آفتکش‌ها و سبد غذائی کشور و همچنین مطابق با دستورالعمل پذیرفته شده بین‌المللی GEMS و CCPR ( Global Environment Monitoring System و Codex Committee on Pesticide Residues )تعیین گردیده است (Guidelines for Predicting Dietary intake of Pesticide Residues).

دستاوردها:

-تحقق یکی از الزامات مهم برای ارزیابی سلامت محصولات کشاورزی
-زمینه سازی برای اصلاح الگوی مصرف آفتکش‌ها با اعمال MRL های ملی
-تضمین سلامت ملی و تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی
-قرار گرفتن ایران در فهرست کشورهای برخوردار از MRLهای ملی
-ایجاد بستر لازم برای تاثیر گذاری بر مصوبات کمیته بین‌المللی کدکس باقیمانده آفتکش‌ها

 

 

source:uiccp.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme