تاریخچه درخت پسته

محمد ابن جریر طبری ( قرن سوم هجری قمری ) پیدایش پسته را با استقرار حضرت آدم در کره زمین هم زمان دانسته و نوشته است : ” گویند میوه هایی که خداوند هنگام هبوط به آدم داد سی جور بود : ده ‌‌‌‌‌‌نوع میوه پوست دار ، ده نوع میوه هسته دار و ده نوع میوه بی پوست و بی هسته . میوه های پوست دار شامل : گردو ، بادام و پسته و … ”
مسعودی مورخ و جهانگرد قرن چهارم هجری قمری در کتاب مروج الذهب و معادن الجواهر نوشته است : ” چون آدم از بهشت بیرون شد مشتی گندم و سی شاخه از درختان بهشت همراه داشت که از آن ده میوه پوست دار بود : بادام ، فندق و پسته ”
در تورات نیز از پسته سخن به میان آمده است. در باب ۴۳ از سفر پیدایش گفته شده است که ” یعقوب هنگام فرستادن فرزندانش به دربار یوسف حاکم ، توصیه می کند که از محصولات سرزمین خود به عنوان ارمغان برایش ببرند . در زمره این پیشکش ها از عسل ، کتیرا و پسته نام برده شده است.درباره محل پیدایش پسته ، منابع مختلف نظرهای گوناگون بیان می کنند : یک نویسنده فرانسوی آن را بومی ایران ، عربستان و سوریه دانسته است. دانشنامه بریتانیکا پسته را بومی ایران می داند ، دانشنامه امریکانا پسته را از آسیای غربی می داند . لاروس آن را به آسیای صغیر نسبت می دهد ، در کتاب دانشنامه فارسی خاورمیانه و نواحی مدیترانه و در کتاب المنجد از ترکستان به عنوان زادگاه پسته یاد کرده اند.
پسته گیاهی است که از دیرباز درنقاط مختلف ایران مورد کشت و پرورش قرار می‌گرفته است. جنگلهای وحشی و خودروی پسته در ناحیه شمال شرقی ایران و نواحی هم مرز با ترکمنستان و افغانستان پیشینه‎ای باستانی دارد و تصور می‎رود که درخت پسته حدود ۴-۳ هزار سال قبل در ایران اهلی شده و مورد کشت و کار قرار گرفته است.
سبزوار و سرخس را از قدیمی ترین مناطق کشت پسته می‎دانند. سابقه کشت پسته در دامغان، سمنان و قزوین را به قرن هفتم هجری و در استان کرمان به قرن دوازدهم هجری نسبت می‎دهند. کشت پسته در سایر نقاط ایران سابقه ۲۰۰-۱۵۰ ساله دارد. علیرغم سابقه طولانی کشت پسته ایران، پسته کاری در دهه های اخیر توسعه بیش از پیش فزاینده ای داشته است.

 

source:iranpistachio.org

پسته ایران شناخت تاریخی- محمد حسن ابریشمی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme