به هیچ وجه از سم کلرپیریفوس استفاده نکنید……

به گزارش خبرنگار مهر، مجید کشاورز مقدم شنبه شب در بیست و چهارمین جلسه شورای گفتگو که در استانداری برگزار شد اظهارداشت: صادرات خشکبار در کشور در شرایط کنونی به چند قلم مانند پسته، خرما، کشمش محدود شده و اقلام بسیاری که در گذشته در خدمت صادرات ایران قرار داشت به دلایل گوناگون حذف شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین بیان کرد: صیانت از جایگاه صادرات و توسعه آن برای همه دست اندرکاران اقتصادی کشور بویژه اتاق بازرگانی و اتحادیه های صنفی یک ضرورت و الزام ملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کشاورز مقدم تصریح کرد: اخیرا بر اساس مصوبه اتحادیه اروپا شاخص باقیمانده سموم در خشکبار به نحو قابل توجهی کاهش یافته و از  پنج دهم به یک صدم رسیده لذا بسیاری از اقلام خشکبار کشورهای مختلف به سختی می توانند از سد آن عبور کنند.

وی تصریح کرد: به طور مشخص محصولات کشاورزی کشور ترکیه دچار مشکل بزرگی شده به نحوی که با اعلام مصوبه اتحادیه اروپا به یکباره قیمت کشمش آن کشور حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و کشور ترکیه برای مقابله با مشکل باقیمانده سموم، مصرف تعدادی از سموم بویژه مصرف کلروپریفوس را ممنوع اعلام کرد و با دادن یارانه به کشاورزان آنها را به مبارزه بیولوژیک تشویق کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی قزوین یادآورشد: با مصرف نکردن سم کلروپریفوس مقدار زیادی از این سم در دست تجار ترک باقیمانده است که اطلاعات رسیده نشان می دهد این سم از استانهای هم مرز با کشور ترکیه به صورت قاچاق با قیمت بسیار ارزان وارد کشور شده است.

کشاورز مقدم اظهارداشت: از آنجا که خشکبار ایران بویژه کشمش در معرض خطر باقیمانده سموم قرار دارد و شرایط اخیر نیز ممکن است مصرف سم کلروپریفوس را افزایش دهد لازم است این خطر به تمامی ارگانهای ذیربط استان اطلاع داده شود و کشاورزان و تولیدکنندگان از خطر ناشی از مصرف این سم که ممکن است با نامهای تجاری مختلف عرضه شود آگاهی داشته باشند.

وی اضافه کرد: از کشاورزان انتظار داریم به هیچ عنوان از این نوع سم استفاده نکنند و تا حد ممکن به صورت بیولوژیک و گرفتن مشاوره از سازمانهای جهاد کشاورزی و مرکز حفظ نباتات با آفات سنتی مبارزه کنند.

 

source:iranpitachio.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme