بررسی کارائی بالتوری Chrysoperal carnea در کنترل پسیل پسته

پسیل پسته از عمده‌ترین آفات پسته می‌باشد که سالیانه خسارت قابل توجهی بهمحصول پسته وارد م‌کند. لاروهای بالتوری سبز Chrysoperla carnea از پوره و تخم پسیل تغذیه می‌کنند که می‌توانند در کنترل جمعیت پسیل و کاهش مصرف سموم نقش مهمی ایفاء کنند. پتانسیل تغذیه بالتوری در حرارت ۲ + – ۲۵ درجه سانتیگراد، رطوبت ۵ + – ۷۰ درصد و رژیم نوری ۱۶ به ۸ ساعت روشنایی به تاریکی با رژیمهای غذایی تخم و پوره پسیل پسته، تخم بید غلات پروانه آرد مقایسه شدند. در این تحقیق میزان تغذیه بالتوری در طول دوره لاروی از پوره پسیل، تخم پسیل، تخم بید غلات ، تخم پروانه آرد به ترتیب ۵۸۵، ۱۳۳۵، ۸۷۰ و ۷۰۸ عدد بود. از تفریخ تخم تا ظهور حشور کامل به ترتیب در رژیمهای غذایی فوق‌الذکر ۱۶/۸۸، ۱۷/۵۷، ۱۶/۶۷ و ۱۶/۳۶ روز به طول انجامید که در محاسبات آماری اختلاف معنی‌داری با یکدیگر نشان نمی‌دهند.

 

جهت ارزیابی کارایی بالتوری در کاهش جمعیت پسیل پسته در طبیعت ، تخم و. لارو سن اول بالتوری روی درخت پسته در دفعات مکرر در باغات آزمایشی از فروردین تا مهرماه رهاسازی شد. نتایج نشان می‌دهد که بیشترین تاثیر رهاسازی در کاهش جمعیت پسیل در ماههای اردیبهشت و مهرماه بوده است .

 

در این رابطه پایین بودن تراکم جمعیت پسیل و مساعد بودن شرایط آب و هوایی یعنی کاهش دمای هوا و بالا بودن رطوبت می‌تواند عوامل موثر در افزایش کارایی بالتوری محسوب گردد. کمترین تاثیر در تیرماه مشاهده گردید که احتمالا بالا بودن تراکم جمعیت آفت ، افزایش درجه حرارت هوا و کاهش رطوبت نسبی محیط باغ می‌تواند عامل موثری در کاهش کارایی باشد. همچنین رهاسازی لارو نسبت به رهاسازی تخم بالتوری بطور معنی‌داری تاثیر بیشتری در کاهش جمعیت آفت داشته است .

 

 

لینک دریافت مقاله

http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/download_sparse/97728

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme