اینده ابی جهان

دکتر کوین لانسی، رئیس دانشکده مهندسی عمران و محاسبات مکانیکی دانشگاه آریزونای آمریکا – که به دعوت دانشگاه صنعتی شریف به ایران سفر کرده است ـ اعلام کرد: «کشورهایی که می‌توانند منابع آبی خوبی فراهم کنند در آینده‌ای نه‌چندان دور، قدرت را در جهان به دست خواهند گرفت.»

پژوهشگر برجسته بین‌المللی در حوزه آب با اشاره به گسترش روز افزون بحران آب در جهان اظهار کرد: «قدرت نفت دیری نخواهد پایید که به قدرت آب تبدیل خواهد شد.» دکتر لانسی که برای شرکت در همایش بین‌المللی شهرهای پایدار به دانشگاه صنعتی شریف آمده بود، ابعاد بحران آب را وسیع دانست و گفت:« اولین تاثیر بحران آب روی منابع بخش کشاورزی خواهد بود که می‌تواند در آینده قحطی و گرسنگی را به صورت یک مشکل جدی درآورد. چنین مشکلی چالشی را در اولویت‌بندی مصرف آب پیش پای کارشناسان می‌گذارد و آنها مجبور خواهند شد بین تامین آب شرب مردم یا مصرف آب در بخش کشاورزی انتخاب‌های سختی انجام دهند. به این ترتیب تامین آب کشاورزی برای تهیه غذای مردم جهان بسیار مساله حساسی خواهد شد. باید توجه داشت کشورهایی که محصولات کشاورزی خود را صادر می‌کنند، آب به دیگر کشورها می‌فروشند.»

دکتر لانسی همچنین ارتباط میان انرژی و آب را یک مساله بسیار حائز اهمیت دانست. بنا به گفته این استاد دانشگاه آریزونا در حال حاضر برای جدا کردن نمک از آب دریا و تهیه آب شیرین، انرژی بسیار زیادی لازم است ضمن آن که بخش نسبتا قابل توجهی از انرژی الکتریکی جهان از سدها تامین می‌شود.» وی در این باره افزود: «هر راه و روشی که برای تامین آب شیرین استفاده می‌کنیم نیاز به منابع انرژی فراوان دارد. به همین دلیل بحران آب روی منابع انرژی تاثیر جدی خواهد گذاشت.»

دکتر لانسی رشد جمعیت را یکی از علل اصلی ایجاد بحران آب اعلام کرد و گفت: «رشد جمعیت موجب شد کشورها به استفاده از آب‌های زیرزمینی و منابع دیگر روی آورند که پایدار نیست. وابستگی به این منابع که به عنوان راه‌حل کوتاه‌مدت تامین آب مطرح شده بود، در درازمدت جهان را به سمت بحران آب سوق داد.»

وی هشدار داد: «هر گونه راه‌حل کوتاه‌مدت در این زمینه اثر سوء خود را با گذشت زمان آشکار خواهد کرد.» این پژوهشگر دانشگاه آریزونا تغییر اقلیم را نیز به عنوان عامل مهم دیگر در به وجود آمدن وضع کنونی و شدت یافتن بحران آب مطرح کرد.

دکتر لانسی بحران آب را یک مساله جهانی دانست که هم کشورهای فقیر و هم کشورهای غنی را در بر می‌گیرد و اظهار کرد کشورهای مختلف ازجمله آمریکا برای پیدا کردن فناوری‌های مناسب مقابله با بحران آب و توسعه آنها هزینه‌های بسیاری می‌کنند. وی بر اهمیت نقش فناوری در مواجهه با بحران آب تاکید کرد و گفت: «بدون تردید پیشرفت فناوری اثر قابل توجهی در مساله آب خواهد داشت. بخصوص کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی دارند اگر بتوانند فرآیند شیرین‌سازی آب دریا را با هزینه‌ای پایین‌تر از دیگران انجام دهند، قادرند کنترل روابط بین‌المللی را در دست بگیرند.» در این ارتباط رئیس دانشکده مهندسی عمران و محاسبات مکانیکی دانشگاه آریزونای آمریکا روش‌های توسعه داده شده برای استفاده از انرژی خورشید در جداسازی نمک از آب دریا را در شمار فناوری‌های مورد توجه محققان آورد که آینده روشنی برای آنها پیش‌بینی شده است. وی همچنین روش‌های نوین تصفیه فاضلاب را ازجمله موارد مورد توجه پژوهشگران دانست و گفت: «‌اکنون در آمریکا حداقل ۱۰ درصد از آب‌های فاضلاب به صورت غیرمستقیم مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.» دکتر لانسی علاوه بر چنین مواردی، سرمایه‌گذاری برای مصرف بهتر آب و فرهنگسازی در این زمینه را ضروری و همکاری کشورهای مختلف برای جلوگیری از انجام کارهای موازی را مثمرثمر دانست.

source:http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/1667933487298418951

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme