افزایش مقاومت به تنش ها و بیماری ها با اسید فولویک

در صورت محلول پاشی اسید فولویک، با توجه به وزن کم و قدرت نفوذ بالا به سرعت وارد گیاه می شود. اسید فولویک با افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت در گیاه و نیز افزایش نفوذپذیری دیواره سلولی آب بیشتری را وارد سلول می کند که این امر سبب افزایش مقاومت گیاه به خشکی می شود که این قابلیت به ویژه در گیاهان آبدوست مثل برنج و جو و … بیشتر نمایان می شود.

 

یکی از خواص اسید فولیک ها بالا بردن درجه بریکس (یک معیار تعیین میزان شکر در محلول است که بستگی به میزان انکسار نور دارد و در صنایع نوشابه سازی و آب میوه استفاده می شود. یک درجه بریکس برابر است با یک گرم ساکاروز در ۱۰۰ گرم محلول) در گیاهان است.

 

گیاهان با درجه بریکس بالاتر به تنش های آبی مقاوم تر هستند. بالا بردن میزان فتوسنتز به خصوص در مناطق با دوره های ابری طولانی نیز از توانایی های اسید فولویک است.

 

از دیگر قابلیت های اسید فولویک که در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است کاربرد آن در کشت های هیدروپونیک و فاقد خاک است. اضافه کردن اسید فولویک به محلول های غذایی بعد از هفته دوم سبب افزایش مقاومت به تنش ها در گیاهان گلخانه ای می شود. همچنین اسید فولویک با افزایش مواد معدنی و عناصر ریز مغذی در داخل گیاهان سبب افزایش مقاومت بر بیماری ها، قارچ ها و آفات می شود.

 

 

منبع:
نشریه دنیای کشاورزی، شماره ۳۴، خرداد۱۳۹۲

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme