استفاده از دستگاه گوگرد سوز در راستای اصلاح کیفی آب آبیاری

ضرورت همگانی کردن استفاده از دستگاه گوگرد سوز در راستای اصلاح کیفی آب آبیاری
گوگرد چهارمین عنصر پر نیاز گیاهان است این عنصر به طور عمده در تولید اسیدآمینه و پروتئین دخالت داشته و کمبود آن باعث کاهش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی می شود.

 
با توجه به افزایش تولید گوگرد در کشور راهکارهایی برای افزایش مصرف این عنصر در کشاورزی ارائه شده که از جمله ی آنها سوزاندن گوگرد و اسیدی کردن آب آبیاری برای بهبود کیفیت آبهای نامتعارف مثل آبهای بی کربناته و پسابهای شهری است.

 

 
دستگاه گوگرد سوز وسیله ای مطمئن برای بهبود کیفی این نوع آبها و اسیدی کردن آنها به شمار می رودو علاوه بر آن مصرف مستقیم گوگرد به همراه باکتری های تیو باسیلوس نیز برای بهسازی و اصلاح اراضی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 
این عنصر به خاک اضافه شده و به کمک باکتری های اکسید کننده اکسیده شده و به شکل سولفات در می آید که خود منجر به تولید اسید سولفوریک شده و باعث اسیدی شدن خاک می گردد و این اسید در نهایت حلالیت آهن، روی، منگنز را افزایش داده و زرد برگی را کاهش می دهدواز جمله ی مصارف آن در گلخانه هاست مثل تاثیر آن بر روی درخت هلو وگیاه سویا.

 

 

 
معرفی دستگاه گوگرد سوز:

 

این دستگاه ۱۲سال پیش در موسسه تحقیقات خاک و آب طراحی و ساخته شده ولی به دلیل مشکل فنی بدون استفاده بوده ولی خوشبختانه اکنون مشکل آن بر طرف شده و در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 
دستگاه گوگرد سوز با سوزاندن گوگرد، گاز so2 تولید می کند که این گاز در مجاورت آب تبدیل به اسید سولفورو می شود و سپس در مجاورت اکسیژن هوا به اسید سولفوریک تبدیل می شود و همراه آب از دستگاه خارج می شود.در واقع این آب اسید دار تولید شده، بی کربنات آب را تا حد زیادی خنثی کرده و phآب را کاهش می دهد.

 

 

 
کاربرد آب اسید دار تولید شده از دستگاه گوگرد سوز:
۱-کاهش صدمات شوری و قلیائیت خاک:
افزایش بی کربنات در آب آبیاری و افزایش سدیم خاک باعث پراکنده شدن ذرات خاک شده و خلل و فرج خاک را مسدود می کند و باعث محدودیت رشد ریشه می شود که با استفاده ار این آب فعالیت یون سدیم و بی کربنات کاهش یافته و رشد ریشه بهبود می یابد و عملکرد محصول بالا می رود.

 
۲-افزایش قابلیت جذب عناصر غذائی:
تزریق گوگرد و استفاده ازآب اسید دار باعث کاهش بی کربنات و کاهشPH می شود و این خود تصعیدآمونیاک را کاهش داده و سبب کارائی بیشتر ازت شده و باعث اصلاح تغذیه گیاه می شود.

 
۳_اصلاح پساب های شهری:
پساب های شهری به علت استفاده از مواد شوینده دارای مقادیر زیادی بی کربنات و پی هاش بالا هستند که مانع رشد ریشه ی گیاهان می شود.آب اسید دار با از بین بردن بی کربنات آب آبیاری و پایین آوردن پی هاش خاک باعث تبدیل پساب به آب با کیفیت می شودکه برای گیاهان مناسب است.

 
۴_آبیاری چمن:
یکی از مشکلات آبیاری چمن نفوذ بسیارکند آب در خاک است که در این صورت آب به ریشه نمی رسد و آب اسید دار این ا مکان را می دهد که میزان نفوذ آب در خاک بالا رفته و این مشکل حل شود وهمچنین از آب غیر قابل شرب برای آبیاری چمن استفاده شود وهمچنین رشد عوامل بیماری زای چمن را هم کند کرده و مهمتر از آن از رشد جلبکها در مخازن نگهداری آب جلوگیری می کند.

 
۵_محاسبه اسید لازم برای خنثی کردن بی کربنات از طریق برنامه کامپیوتری:
وجود بی کربنات و پی هاش بالا در اطراف ریشه گیاه از قابلیت جذب ریز مغذی ها می کاهد و علائم کمبود آهن، روی و ….. پیش می آید. برای خنثی کردن بی کربناتها برنامه کامپیوتری نوشته شده که قادر است موارد زیر را محاسبه کند۱_مقدار اسید لازم برای کاهش پی هاش.۲_غلظت عناصر غذائی اضافه شده در اثر اسیدی کردن آب ۳_قیمت اسید مصرفی و مقدار اسید لازم برای دستگاه تزریق کننده .

 
۶_دیگر مزیت های دستگاه گوگرد سوز:
۱-حمل و نگهداری و مصرف اسید سولفوریک خطرات فراوان دارد و بنابر این استفاده از این دستگاه بهتر است ۲-در باغهای میوه با قرار دادن دستگاه در جوار هر چاه عمیق، گوگرد تامین شده و قابلیت عناصر غذائی از طریق کاهش PHافزایش می یابد و عملکردکمی و کیفی محصول حاصل می آید.
۳_با مصرف ترکیبات این دستگاه خصوصیت فیزیکو شیمیائی خاک به ویژه نفوذ پذیری آن نیزافزایش می یابد.

 

 

 

kahakagri.blogfa

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme