ارتباط بعضی بیماریها با مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی!

در طی ۵۰ سال گذشته، آفتکش‌ها یکی از ضروریات دنیای کشاورزی بوده اند. افزایش جمعیت و به دنبال آن، افزایش مصرف مواد غذایی، به ویژه محصولات کشاورزی، کشاورزان را بر آن داشته است که میزان محصولات خود را افزایش دهند. افزایش کشت محصولات، متعاقبا افزایش مصرف سموم آفتکش را به دنبال داشته است. این در حالیست که به دلیل بی‌توجهی کشاورزان در مصرف سموم، ریزش‌های جوی و چندین عامل دیگر، سموم کشاورزی وارد آب رودخانه‌ها و دریاها می‌شوند.

حامیان کشاورزی شیمیایی با اشاره به تئوری ” دوز سم ساز”، مصرف مقادیر اندک از این مواد را مضر نمی‌دانند. در مقابل، مطالعات روز افزون دانشمندان، خط بطلانی بر این باور کشیده و حتی تاثیر دوزهای اندک آفتکش‌ها در ابتلا به بیماری‌های مختلف را به اثبات رسانده‌اند. از این رو دانشمندان، به مصرف مواد غذایی ارگانیک و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده تاکید دارند.

در ادامه این مطلب، به بررسی هفت بیماری که با مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی مرتبط هستند می‌پردازیم.

دیابت سالیان متمادی است که دانشمندان به ارتباط بین آفتکش‌ها و ابتلا به بیماری دیابت اشاره می‌کنند. شواهد جدیدی نیز در نود و چهارمین نشست سالانه ” انجمن غدد درون ریز آمریکا ” ارائه شده است. بنابر نتایج مطالعه پروفسور”رابرت سارگیس”، قارچ کش “تولی فلانید” (Tolyfluanid) که در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به مقاومت سلول‌های چربی در برابر انسولین منجر می‌شود.

همچنین بنابر مطالعه‌ای که طی سال ۲۰۱۱ در نشریه “دیابتس کِر” منتشر شد، دانشمندان دریافته بودند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ در افرادی که دارای اضافه وزن بوده و سطوح بالایی از آفتکش‌های “ارگانوکلرین” در بدن آنها وجود دارد، نسبت به افراد دیگر بسیار بیشتر است.

سرطان در بیش از ۲۶۰ مطالعه، به ارتباط بین آفتکش‌ها و ابتلا به سرطان های مختلف اشاره شده که از جمله آنها می‌توان به لنفوم، لوسمی، تومور سرطانی بافت نرم و سرطان‌های مغز، پستان، پروستات، استخوان، مثانه، تیروئید، روده بزرگ، کبد و ریه اشاره کرد.

اوتیسم و دیگر بیماری‌های پیش رونده

پژوهشگران معتقدند اوتیسم به واسطه ترکیبی از ژن‌ها و آلاینده‌ها در رحم مادر و سال‌های آغازین زندگی فرد ایجاد می‌شود. بسیاری از حشره‌کش‌ها با تاثیر بر اعصاب، موجب نابودی آفات و حشرات می‌شوند اما امکان بروز شرایطی مشابه برای برخی از کودکان نیز وجود دارد.

بنابر نتایج مطالعه‌ای که طی سال ۲۰۱۰ در دانشگاه هاروارد انجام شد، پژوهشگران دریافتند احتمال ابتلا به “ADHD”، بیماری‌ای که با ویژگی‌های فقدان تمرکز و بیش فعالی شناخته می‌شود، در کودکانی که اثر آفتکش “ارگانو فسفره” در ادرار آنها وجود دارد، بیش از سایر کودکان است.

چاقی برخی از آفتکش‌ها به عنوان اختلالگرهای هورمونی عمل می‌کنند؛ بدین معنی که همانند یک نسخه تقلبی از یک هورمون طبیعی در بدن رفتار می‌کنند. بر همین اساس، امکان مسدود شدن مسیرهای ارتباطی هورمون‌های مهم توسط آنها و یا اختلال در توانایی‌های بدن انسان برای آزاد کردن هورمون‌ها وجود دارد. بنابر مطالعه‌ای که طی سال ۲۰۱۲ در نشریه “انوایرومنتال هلث پرسپکتیو” منتشر شد، بیش از ۵۰ آفتکش به عنوان اختلالگر هورمونی طبقه بندی شده‌اند که برخی از آنها با تجمع در سلول‌های بدن انسان به افزایش “سندروم متابولیک” و چاقی منجر می‌شوند.

پارکینسون در بیش از ۶۰ مطالعه، ارتباط بین آفتش‌ها و بیماری عصبی “پارکینسون” که موجب لرزش‌های غیرقابل کنترل اندام‌های بدن می‌شود، نشان داده شده است. قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی که برای نابودی علف‌های هرز و حشرات استفاده می‌شوند، در طولانی مدت احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

ناباروری آفتش‌ها یکی از عوامل موثر در ناباروری هستند. به عنوان مثال، “آترازین”، ماده شیمیایی رایجی که برای نابودی علف‌های هرز در مزارع نیشکر و زمین‌های گلف آمریا استفاده می‌شد، در آب شرب این کشور یافت شده بود. این در شرایطی است آترازین احتمال ناباروری و سقط جنین را افزایش می‌دهد.

قرارگرفتن در معرض آفتکش‌های دیگر نیز می‌تواند موجب کاهش تستسترون در مردان شود. بنابرمطالعه‌ای که طی سال ۲۰۰۶ انجام شد،”کلرپیریفوس”، ماده شیمیایی که در باغ های سیب غیرارگانیک و پرورش فلفل شیرین کاربرد داشته و “کارباریل”،آفت کشی که در مزارع توت فرنگیو باغ‌های هلو استفاده می‌شود، با سطوح پایین و غیرطبیعی تستوسترون در مردان مرتبط هستند.

نقص نوزادان

طی فصل‌های بهار و تابستان، آفتکش‌ها در مقیاس گسترده استفاده می‌شوند. طی این دوران سطوح بالایی از آفتکش‌ها در آب‌های سطحی وجود داشته و خطر مواجهه مادر با آنها را افزایش می‌دهد. در نتیجه، خطر تولد نوزادان مبتلا به نقص‌هایی مانند”اسپینا بیفیدا”، “لب شکری”،”پاچنبری” و “سندروم داون” در زمانی که مادران طی فصل استفاده از آفتکش ها بیمار می‌شوند، افزایش می یابد.

source:iranagrimagazine.com/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme