آفت پسیل معمولی پسته

آفت پسیل معمولی پسته به شیره خشک معروف است زیرا عسلک دفع شده توسط این گونه به سرعت رطوبت خود را از دست می دهد و بصورت بلورهای ریز شکر مانند سفید یا شیری رنگ روی برگ مشاهده می گردد. تراکم این آفت در بعضی باغ ها به قدری شدید است که تمام سطح برگ درختان و زیر سایه انداز درخت پوشیده از شکرک می شود.

 

 

پسیل معمولی پسته حشره کوچکی به رنگ زرد روشن است. خسارت مربوط به این آفت ناشی از مکیدن فراوان شیره گیاهی توسط پوره ها است که باعث ضعف شدید درخت، ریزش میوه های کوچک، پوک شدن، نیم مغزی و ریزش برگ درخت می شود . همچنین عسلک روی برگ ها سبب جذب گرد و خاک شده، باعث اختلال در فتوسنتز و سایر اعمال حیاتی درخت می شود.

 

 

این آفت ۵ نسل در سال داشته و بجز نسل اول در بقیه نسل ها تداخل وجود دارد. به طوری که در اواسط تابستان تمامی مراحل تکاملی پسیل معمولی پسته شامل تخم، پوره های سنین مختلف و حشره بالغ هم زمان در یک باغ دیده می شوند.

 

 

با توجه به اینکه در اول فصل دشمنان طبیعی زیادی از جمله زنبور پسیلوفاگوس (مهم ترین دشمن طبیعی پسیل) در باغ حضور دارند، لازم است در صورت پایین بودن جمعیت این آفت در سم پاشی اولیه تامل گردد. لیکن در صورت بالا بودن جمعیت پوره ها، لازم است تحت نظر کارشناسان گیاهپزشکی از سموم مناسبی استفاده کرد که روی دشمنان طبیعی اثر سوء نداشته باشند .

 

 

http://agrijahad-kr.ir/

(۱۳۹۵/۱/۲۱)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme