آریزونا قطب جدید پسته کاری امریکا

آریزونا ششمین ایالت بزرگ و شانزدهمین ایالت پرجمعیت آمریکاست. شهر فینیکس پایتخت و پرجمعیت ‌ترین شهر آریزونا می‌باشد. آب و هوای بیابانی نیمهٔ جنوبی آریزونا با تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل برای آمریکایی‌ها شناخته شده است. ایالت آریزونا با ایالت‌های نیومکزیکو، یوتا، نوادا، کالیفرنیا هم ‌مرز است. آریزونا در جنوب غریب آمریکا قرار دارد و ششمین ایالت بزرگ آمریکاست. پانزده درصد از مساحت ۲۹۵۰۰۰ کیلومترمربعی این ایالت را اراضی شخصی تشکیل می‌دهد. آریزونا به خاطر داشتن چشم اندازهای بیابانی و انواع گیاهان خشکی ‌زی مانند کاکتوس شناخته شده است. آب و هوای آریزونا نیز از نکات قابل توجه این ایالت است. تابستان‌های داغ و زمستان‌های معتدل آب و هوای معمول آریزوناست.

 

 

هوای آریزونا بدلیل قرار داشتن در مجاورت با صحرای موهاوی دارای آب و هوایی گرم و خشک است و دما در فصل تابستان به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. در شمال این ایالت قبایل زیادی از سرخ‌ پوستان آمریکایی سکونت دارند. علاوه بر California که بیشترین باغات پسته آمریکا در آن قرار دارد و هر ساله هزاران هکتار بر وسعت باغات پسته آن افزوده می شود. ایالت آریزونا هم یک قطب پسته کاری در آمریکاست و سابقه نسبتا خوبی هم دارد در پسته کاری. اکثر باغریزی پسته در شرقی ترین ناحیه آریزونا انجام شده است. سال ۲۰۱۵ سال گذشته میلادی سال خوبی برای پسته کاران آریزونا بوده است.

 

 

نکته جالب و قابل تامل این است که درختان واریته کرمان از سال ۱۹۸۰ در این منطقه کشت شده اند. یکی از دردسرهای بزرگ پسته کالیفرنیا طعم و مزه آن است. روی هم رفته مزه و طعم پسته کالیفرنیا بدلیل سطح ارتفاع کم آن از سطح دریا دارای مشتری پسندی پسته ایرانی نیست و این مساله ای است که خود آمریکاییها هم به آن اعتراف دارند. اما ایالت َArizona بدلیل اختلاف ارتفاع بالا از سطح دریا پسته ای با طعم فوق العاده عالی تولید می کند و می رود که آمریکاییها بحث طعم پسته را هم کاملا حل کنند و با توجه به ارتفاع اختلاف فوق العاده آریزونا از سطح دریا و مشرف به کوهستان بودن دشت Arizona پسته آریزونا طعم فوق العاده ای دارد. مشکل عمده آریزونا دو چیز است اول بادها یا طوفان های شدید و دوم بارندگیهای بی موقع که گاها کار را برای باغداران پسته سخت می کند.

 

در مورد بارانهای فصلی و بی موقع که در اواسط سپتامبر می بارند آریزونا واقعا در تنگناست. البته سال به سال ممکن است علایم تخفیف و یا تشدید داشته باشند در مورد طوفانها و بارندگی های بی موقع. همانطور که گفته شد سال ۲۰۱۵ یک سال خوب از نظر محصول دهی و سود برای پسته کاران آریزونا بوده است. درختان پسته در Arizona هم مانند California دارای سال On و Off هستند. با توجه به نیاز سرمایی درختان و زمستان ملایمی که در سال ۲۰۱۵ در آریزونا وجود داشت محصول خوبی برداشت شد. در اوایل بهار ۲۰۱۵ در اوریل یک سرمایی در آریزونا وجود داشت که موجب نگرانی کشاورزان در مورد خطر سرمازدگی شد که خوشبختانه خسارتی اتفاق نیفتاد.

 

در مورد گرده افشانی درختان پسته هم مورد خاصی اتفاق نیفتاد. شرایط Arizona از نظر شرایط اقلیمی و بیابانی شباهت زیادی به مناطق پسته کاری خودمان در کرمان و یزد و جاهای کویری دیگر ایران دارد. آب هم بر خلاف برخی نقاط California که از طریق رودخانه ها و سدها تامین می شود در Arizona مانند Kerman آب را از عمق های بالا مانند ۳۰۰ متر استحصال می کنند و به باغات پسته می فرستند!! آریزونا یک اقلیم بیابانی و کم باران است و میانگین بارندگی سالانه پایین است شبیه کرمان!! در باغات پسته Arizona تقریبا آفت و یا بیماری مهمی نداریم. تنها بیماری های برگی هستند که گاها خسارتزا هستند بخصوص بیماری سپتوریوز Septoria leaf spot که یک بیماری برگی است.

 

 

نویسنده :جناب مهندس محمد جمالیزاده تاج آبادی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme