کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته با هدف اصلاح شرایط PH خاک

یکی از فاکتورهای اساسی در جذب مواد غذایی توسط درختان از خاک، pH خاک است. pH خاک به صورت مستقیم روی میکروارگانیسم های موجود در خاک و همچنین جذب مواد غذایی مختلف تاثیر می گذارد.
pH خاک مشخص می کند کدام عناصر توسط ریشه ها جذب شوند و کدامیک جذب نشوند. عناصری مانند روی، منگنز، آلومینیوم، مس و کبالت در شرایط pH اسیدی، بسیار قابل جذب هستند و برعکس در pH بالا، نمی توانند توسط گیاهان جذب شوند. این اتفاقی است که در شرایط خاکی باغات پسته استان کرمان صورت گرفته است و موجب شده که بدلیل pH بالای خاک، کمبود عناصر کم مصرف تقریبا در تمامی باغات پسته مشاهده شود.

 

 

خاکهای به شدت قلیایی شده استان کرمان دارای مقادیر بالایی از یونهای بیکربنات هستند که متاسفانه تاثیر منفی روی رشد و نمو درختان گذاشته اند و همچنین در جذب سایر عناصر مورد نیاز درختان پسته نیز اختلال ایجاد کرده اند.

 
به طور معمول، در pH پایین یا شرایط اسیدی، عناصر پر مصرف کمتر توسط درختان جذب می شوند و برعکس، در شرایط PH بالا، عناصر کم مصرف شانس کمتری برای جذب توسط ریشه درختان دارند.

 

 
در این رابطه برخی کشاورزان اقدام به اضافه کردن آهک برای بهتر شدن وضعیت خاک در باغات پسته می نمایند که یک اشتباه بزرگ است. چون آهک، pH خاک را بشدت بالا می برد و نه تنها بهبودی در شرایط خاک در مناطق پسته خیز بوجود نمی آورد بلکه بشدت قلیائیت خاک را افزایش می دهد.

 
راههای مختلفی برای اصلاح شرایط خاک و بهبود وضعیت pH توصیه می گردد. یکی از این راهها استفاده از گچ خام است که موجب می شود pH خاک به سمت اسیدی شدن سوق پیدا کند. روش دیگری که در سالهای اخیر در برخی مناطق پسته کاری استان کرمان و توسط برخی باغداران بکار برده می شود استفاده از اسید سولفوریک است.

 
علیرغم آنکه سالهاست که استفاده از اسید سولفوریک، درکشورهای مختلف دنیا و بعضی نقاط کشورمان برای اصلاح خاکهای کشاورزی مرسوم است اما استفاده از آن در باغات پسته ایران سابقه چندان طولانی نداشته و محدود به تعدادی از باغدارانی است که به صورت تجربی به این امر اقدام نموده اند. لذا در مقاله حاضر که حاصل تجربیات عملی یکی از باغداران عضو انجمن پسته در باغات پسته باقرآباد غفوری در شهرستان کرمان می باشد، سعی شده برخی از نکات قابل توجه در زمینه خرید، حمل، نگهداری و طریقه استفاده از اسید سولفوریک به اعضای محترم انجمن ارائه شود.

 
خرید:

 

در خرید اسید سولفوریک بایستی به باقیمانده فلزات سنگین مانند مس و جیوه، باقیمانده مواد مضر مانند سیانور و درصد خلوص اسید (که در قیمت موثر است) توجه شود.
باغداران برای پی بردن به خلوص اسید میتوانند از رابطه بین وزن و لیتر استفاده نمایند. هرچه خلوص اسید بالاتر باشد وزن آن نیز بیشتر خواهد بود. به طور مثال اگر یک ظرف ۲۰ لیتری را در نظر بگیریم اسید با خلوص ۹۸ درصد، وزنی در حدود ۳۸ کیلوگرم دارد و هرچقدر خلوص آن کمتر شود از وزن آن نیز کاسته میشود.

 

حمل و نگهداری:

 

برای حمل و نگهداری اسید سولفوریک میتوان از مخازن فلزی با ضخامت بالا (۶ میلیمتر) و یا مخازن پلاستیکی استفاده نمود. در صورت مصرف اسید برای باغات با مساحت بالا، پیشنهاد میشود یک منبع فلزی ترجیحا با ظرفیت بالای ۱۸ هزار لیتر در محل مزرعه نصب شود و اسید از آن مخزن با ظرف های پلاستیکی به کرتهای باغات دارای سیستم غرقابی منتقل شود. در غیر این صورت بهترین راه، خرید اسید با ظرفهای پلاستیکی ۲ لیتری و حمل و نگهداری آنها در این ظروف تا زمان استفاده می باشد.

پیشنهاد میشودبه دلیل جرم حجمی بالا و خطرناک بودن اسید، حتما از ظروف پلاستیکی با کیفیت عالی استفاده گردد.
لازم است منابع فلزی نگهداری اسید به دلیل جرم حجمی بالا و فشاری که به منبع واردمی کنند، پایین تراز سطح زمین قرار گیرند. چون پمپ های معمولی قادر به پمپاژ اسید نمی باشند لذا برای برداشتن اسید از این مخازن، بایستی هوا از بالا به مخزن تزریق شده و لوله ای از پایین منبع به سطح زمین آمده و مخزن تخلیه شود یا اینکه در جلوی مخزن محلی به اندازه ی ارتفاع آن در زمین حفر شود.
نحوه ی اسید دهی در سیستم های غرقابی
بهتر است از منبع پلاستیکی شیردار نسبتا کم حجم و قابل حمل برای اضافه کردن اسید به آب ورودی به کرت ها استفاده شود.
بهتراست به شیرخروجی، یک شیلنگ پلاستیکی اضافه شود و هنگام اسید دادن، شیلنگ کاملا در آب قرار گیرد.
برای کنترل PH آب، بهتر است کشاورزان از PH متر دیجیتال که طرز استفاده بسیار ساده ای دارد استفاده نمایند.
پیشنهاد میشود تخلیه اسید بعد از گذشت یک پنجم از زمان شروع آبیاری، آغاز شود. به طور مثال درکرتی که آبگیری آن ۳ ساعت طول میکشد، بهتر است اسید دهی بعد از ۳۵ دقیقه از شروع آبگیری آغاز گردد و تا پایان آبدهی ادامه داشته باشد. با این روش همگن ترین محلول را خواهیم داشت.
نحوه اسید دهی در سیستم های آبیاری تحت فشار
در سیستم تحت فشار نباید غلظت اسید بیش از حد باشد زیرا پایین آمدن بیش از حد مجاز PH، اثر نامطلوبی بر روی اتصالات فلزی گذاشته و همچنین به دلیل حجم کم آب ممکن است به ریشه درختان نیز آسیب زده شود.
در سیستم قطره ای بهتر است تانکر مخصوص کوددهی سیستم، تا نصف از آب پر شده و اسید به آن اضافه شود.
بهتر است اسیددهی کمی پس از شروع آبیاری، آغاز شده و حتما قبل از پایان آبیاری، قطع شود تا در صورت باقی ماندن اسید در سیستم، اتصالات فلزی و قسمتهای فلزی صافیها آسیب نبینند.
در سیستمهای آبیاری تخت فشار استفاده از اسیدسولفوریک باعث جلوگیری از تجمع بیکربنات و سایر املاح در لوله ها و قطره چکانها میشود.
توصیه های عمومی
تمام کسانیکه در مراحل مختلف با اسید سولفوریک سر وکار دارند باید توصیه های ایمنی مربوطه را آموزش دیده و رعایت کنند.
استفاده از دستکش های پلاستیکی مناسب، عینک، چکمه و لباس مناسب ضروری می باشد.
ظروف پلاستیکی و منبع پلاستیکی مربوط به مزرعه بایستی به طور منظم از جهت سالم بودن چک شوند.
از نگهداری ظروف پلاستیکی (به دلیل صدمه دیدن ظروف) در آفتاب جدا خودداری شود.
اگردر زمان استفاده از اسید قسمتی از بدن به اسید آغشته شد باید آن را چند بار با آب شست. نباید در موقع پاک کردن اسید محل آغشته شده با اسید را مالید درچنین مواقعی میتوان از وازلین استفاده کرد.
هیچ وقت نباید آب را به اسید اضافه کرد زیرا واکنش نشان داده و به بالا می پاشد.
اسید زودتر از آب یخ میزند، لذا اگر در زمان غرقابی زمستانه اقدام به اسید دهی شود، باید توجه نمود که امکان اسیددهی در شب ها و روزهایی که دما به زیر صفر می رود وجود ندارد.
اگر در فصل رشد درختان از اسید استفاده می شود، بهتر است محل ورود اسید نزدیک تنهها نباشد.
لازم به ذکر است که در باغات باقرآباد غفوری، در سال ۱۳۸۷ مقدار ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار، در سال ۱۳۸۸ مقدار ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار و در سال ۱۳۸۹ مقدار ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار اسید همراه با آبشویی زمستانه مصرف شده و نتایجی بشرح زیر به دست آمده است:
در مقایسه با باغهای شاهد، شوره های سطح زمین کمتر میباشد.
بعد از اسیددهی، زمینهای سنگینی که در گذشته و بعد از آبیاری، آب به مدت زیادی در آنها باقی می ماند، نفوذپذیری مطلوبی برای آب پیدا میکنند.
به نظر میرسد که زردی بعضی از درختان نیز بهبود پیدا کرده است. البته این میزان تاثیر اسید بر این مورد با توجه به سایر عملیات باغی انجام شده به طور واضح معلوم نیست

 

 

source:http://iranpistachio.org

yaser dadbin/mohamad ali anjom shoa

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme