معرفی درخت پالونیا شن تونگ

پالونیا در چین به درخت امپراتور ودرخت نوروز شهرت دارد و مردم آن کشور سالهاست درختان پالونیا را به نشانه خوش‌یمنی و تقدس در اطراف منزل خود می‌کارند. پالونیا با ۹ گونه سریع الرشد، بومی کشور چین است که به دلیل رشد خیلی سریع و سازگاری با شرایط آب‌وهوایی و خاکی مورد مصارف گوناگون قرارگرفته و به‌سرعت درکشورهای مختلف جهان توسعه یافته است. درختان سریع الرشد پالونیا تحت شرایط مناسب در سن ۵ سالگی به سن بهره برداری می‌رسند. این درخت درمقایسه باسایر درختان سریع الرشد مانند صنوبر، دارای سرعت رشد بیشتری می‌باشد. درشرایط عادی یک درخت پالونیا ۵ ساله ارتفاعی بیش از ۱۵ متر وقطر برابرسینه آن حدود ۳۰ سانتی متر وحجم چوب قابل استفاده آن قریب به ۱ مترمکعب خواهد شد.

۹ گونه مشهور این درخت با نام‌های زیر شناسایی گردیده است:

fortunei
catalpifolia
elongata
kawakamii
fargesii
taiwainana
albipholea
tomentosa
austalis
این درختان درشرایط اقلیمی وخاکی گوناگون سازگاری نشان داده ودردشت‌های پست تا ارتفاعات ۲۰۰۰ متری گسترده می‌شوند. درختان بالغ تنه بلند و قطوری دارند وگل­های زیبای ارغوانی رنگ دراواخر زمستان قبل از رویش برگ­ها جلوه خاصی به آن‌ها می‌دهند.

چوب پالونیا خیلی سبک ولی محکم است. به سهولت خشک می‌شود، اعوجاج پیدا نمی‌کند، ومناسب نجاری وکنده کاری است بطوریکه بسادگی شکاف وترک برنمی دارد. مبلمان، تخت وکمد، میزوصندلی ساخته شده ازآن سبک بوده وبراحتی قابل حمل وبسیاربادوام است ودرصنایع روکش سازی، تخته چندلا، وخمیرکاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از چوب این درخت در مصارف دیگری از قبیل ساخت هواپیماهای مدل، عایق بندی، کربن فعال صنایع، مدادسیاه، داروسازی، کندوی زنبورعسل، جعبه‌های میوه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درخت با دارا بودن کودحاصل از برگها وگلها علاوه برویژگیهایی چون تکثیرآسان ورشدسریع وسازگاری، جایگاه مناسبی رادرصنایع متنوع کشورهایی مانند چین, آمریکا, استرالیا, سوئد برای خودباز نموده است بطوریکه اولویت‌های تحقیقاتی سازمان جنگلداری چین مطالعه برروی درختان پالونیا می‌باشد.

لزوم حفظ وجلوگیری از نابودی جنگل­های بومی ایران ازیک سو وکمبودچوب مورد نیاز کارخانه‌ها از سوی دیگر، ضرورت کشت این گونه درخت را به روشنی نشان می‌دهد. این درخت همچنین بعنوان بهترین درخت شناخته شده برای کشت تلفیقی با گیاهان زراعی می‌باشد.

خواص چوب:

چوب پالونیا راست تار، نرم، روشن صاف است که بسیارسبک بوده وبراحتی درهوای آزاد خشک می‌شود. این چوب خاصیت ضد آتش گرفتن دارد به همین دلیل با سوزاندن در کوره و تهیه ذغال, ذغالی بسیار با دوام تولید می‌کند. گونه‌های fargesii,P.elongata سبک‌ترین چوب را در بین گونه‌های پالونیا تولید می‌کنند.

چوب صنوبر شکافدار وکج شده می‌شکند. دوام مبلمان ساخته شده با چوب پالونیا حتی در مناطق مرطوب بسیار مناسب است. چوب پالونیا در مقابل پوسیدگی مقاومم بوده وخاصیت رزونانسی خوبی دارد.

مصارف:

درکشورچین از چوب، برگ، پوست ومیوه وگل درختان پالونیا بطور گسترده استفاده می‌شود. بدلیل سبکی ودوام طولانی برای تیرهای افقی سقف ساختمان‌ها ودرصنایع جهت تولید دروپنجره، قفسه وکمد، وجعبه های پستی، تخته چندلا، کاغذ و… مصرف می‌شوند.

زمان بهره برداری درختان پالونیا درزراعت چوب طبق تحقیقات انجام شده ۵-۶ سالگی است تاج پوشش درختان پالونیا از هم باز است ونور بخوبی از آن عبور می‌نماید وبراساس تحقیقات انجام شده انواع گیاهان زراعی براحتی در لابلای آن رشد می‌کنند. فرم تاج پوشش درختان صنوبر مانع از رساندن نورکافی به گیاهان زراعی کاشته شده درزیر آن‌ها در روش کشت تلفیقی می‌گردد. بنابراین برای کاشت گیاهان زراعی با درختان صنوبر باید حداقل فاصله ۳-۴ متر رعایت گرددکه این مسئله باعث به هدر رفتن زمین می‌گردد.

انواع گونه‌های پالونیا در شرایط زیستی بسیار متفاوتی سازگاری نشان داده‌اند از نظر شرایط زیست محیطی (ارتفاع از سطح دریا، دما، میزان بارندگی، خاک) زیستگاه اصلی درختان پالونیا در کشور چین بین ۳۰-۴۰ درجه عرض جغرافیایی می‌باشد که مناطق وسیعی از کشورایران نیز در همین عرض جغرافیایی واقعند. با توجه به آمارهای موجود پالونیا مناسب تولید خمیر کاغذ بوده وطبق تحقیقات انجام شده با فرایند پخت کرافت، راندمان خمیر ۷۹% بدست آمده است.

– این درخت ۳ ماه از سال دارای گلهای معطر شهدزا و گرده زا برای پرورش زنبور عسل (تولید عسل خالص) می‌باشد. عسل تولید شده از این درخت شفاف و با کیفیت است حتی بهتر از عسل اقاقیا و بخوصوص مفید برای درمان بیماری‌های تنفسی, مشکلات ریوی و دستگاه گوارش است. چای و شربت گرفته شده از شکوفه‌های این درخت مشکلات کبد و طحال را برطرف و همچنین در بهبود برونشیت تأثیر می‌گذارد.

برگهای این درخت حاوی تقویت کننده خاک (خاک برگ و کود سبز) و مناسب برای تغذیه دام (پرورش اسب و پرواربندی گوساله – بره پرواری داشتی و پرورش بز) است. درتجزیه برگ‌ها وجوانه گلهای این درخت ۸ نوع اسید آمینه و ماکروالمانهای منیزیم, کلسیم, پتاسیم و گوگرد و میکرو المانهایی, روی, منگنز, مس و آهن شناسائی شده است. این مواد در تقویت زمین‌های کشاورزی به عنوان کود سبز یا کمپوست و خاک برگ استفاده می‌شود.

در زیر جدول هزینه‌ها و درآمدهای حاصل از کاشت این درخت در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار برای بازه زمانی ۵ ساله آورده شده است.

توجیه فنی:

باتوجه به توضیحات فوق کشت این گیاه بصورت جنگل کاری مناسب با اقلیم کشور بوده و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ضمن ایجاد شغل برای بومیان محل، کشور را از واردات این محصول بی نیاز کرده و منابع لازم را برای تکمیل زنجیره تأمین سایر صنایع فرآهم می‌آورد.

در طی چند سال اخیر این طرح بصورت محدود در بعضی نقاط کشور اجرا شده است.

وجیه اقتصادی:

*کلیه ارقام به ریال می باشد

ردیف عنوان تعداد قیمت واحد قیمت کل توضیحات
۱ نهال‌درخت ۸۲۵ اصله ۱۱۰.۰۰۰ ۹۰.۷۵۰.۰۰۰ متراکم
۲ هزینه‌حمل‌ونقل ۱خاور ۵.۰۰۰،۰۰۰ ۵.۰۰۰،۰۰۰
۳ آماده‌سازی‌زمین ۱ هکتار ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تسطیح،‌حفر‌گودال، سیستم زهکشی
۴ حقوق‌کارگر نیمه وقت ۱ ۸.۰۰۰.۰۰۰ ۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰  برای ۵ سال بطور میانگین ولی بیشتر به صورت فصلی می‌باشد
۵ انجام‌پروژه آبیاری قطره‌ای ۱ هکتار ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ به ازای هر هکتار
۶ کود ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ کود، سم و…
۷ هزینه کارشناس ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ جهت‌بررسی‌خاک+‌نقشه برداری+‌شناسایی‌گونه و…
۸ هزینه‌های‌رفت و آمد ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ رفت‌وآمد اعضای شرکت و کارشناسان به منطقه
۹ هزینه‌های جاری ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ برق، آب و گاز و…
۱۰ خرید ملزومات ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ اره، بیل،‌وسایل‌نگهبان، و…
۱۱ جمع کل هزینه‌ها ۹۹۵.۷۵۰.۰۰۰

فروش:

درآمد حاصل از فروش درخت:

ردیف عنوان تعداد قیمت واحد قیمت کل جزییات
۱ درخت‌‌با‌ احتسا‌ب‌ تلفات ۷،۴۲۵ ۸.۲۰۰.۰۰۰ ۶۰.۸۸۵.۰۰۰.۰۰۰ هر اصله درخت ۵ ساله معادل ۱ مترمکعب چوب خام و بدون فرآوری

تذکر:

  1. هزینه ها بر اساس سال ۹۷ محاسبه شده است و قطعا در دوره داشت و برداشت افزایش پیدا می کند این نکته در قیمت فروش نیز صادق می باشد.
  2. می توان هزینه آبیاری قطره ای را از جهاد سازندگی گرفت.
  3. میتوان سالیانه مقدار حدود ۱ تن علوفه و خورده چوب از باغ گرفت که آنها نیز قابل فروش است
  4. می توان به صورت ترکیبی زیز درختان پرورش گوسفند یا کاشت بعضی محصولات را داشت.
  5. میتوان با احداث استخر ژئوممبرنی در محیط مجموعه با قیمت حدود ۷۰ میلیون سایت پرورش ماهی تیلاپیا و یا کپور را در منطقه فعال کرد

meidoun

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme