گیاه کلیر

گلدهی گیاه کلیر در شرق هرمزگان معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیز داری هرمزگان گفت :گیاه کلیر در شرق استان هرمزگان طی ماههای اسفند وفروردین گل می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی هرمزگان،کلیربا نام علمی Capparis decidua ،از عناصر گیاهی نواحی گرمسیری آفریقا و جنوب شرق آسیا بوده که محدوده رویشی آن در ایران ناحیه اقلیمی صحارا- سندی می باشد.

این گیاه درمناطقی با تابستان های گرم، زمستان های معتدل، میانگین بارندگی حداکثر ۲۰۰ میلی متر، میانگین دمای سالیانه ۲۸-۲۶ درجه سانتی گراد، میانگین تبخیر و تعرق بالای ۴۰۰۰ میلی متر می روید.

کلیر بیشتر بر روی نهشته های کواترنری با خاک های با بافت شنی – لومی و سیلتی – لومی، اسیدیته گسترش دارد.

کلیر فعالیت رویشی را از اواخر بهمن آغاز نموده، اسفند گلها ظاهر شده و گل­ها طی ۹۰-۷۰ روز به میوه تبدیل می­شوند و در اغلب مواقع می‌توان همزمان گل و میوه را روی درخت کلیر مشاهده نمود. و در خرداد میوه ها شروع به رسیدن می نمایند.شکل میوه کروی وبه رنگ قرمز می باشد.

 

ارتفاع از سطح دریا و عرض جغرافیایی، فنولوژی کلیر را تحت تاثیر قرار داده به طوری که در اراضی پست ساحلی و عرض های کم، گل دهی دو تا سه نوبت در سال تکرار می شود.

پوربلیغی افزود :این گیاه در استان هرمزگان در شهرستان های سیریک وجاسک رویش دارد ودر ایران نیز علاوه بر این استان در استان سیستان وبلوچستان قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme