گیاه جاتروفا

شرکت کرایسلر در هند تمام زمینهای نامرغوب آن کشور را زیر کشت برده و ۲۲۰ مرکز تحقیقاتی دانشگاهی برای بهبود کشت جاتروفا در آن کشور ایجاد کرده و شرکت جی ام در غنا سرمایه گذاری عظیمی در تولید جاتروفا کرده اند . وبا توجه به میزان آلایندگی بسیار کم سوختهای گیاهی در مقایسه با سوختهای فسیلی در ۲۰ سال آینده این نوع سوخت جای سوخت های فسیلی راخواهد گرفت .و با توجه به اینکه بعلت شرایط آب و هوائی در مکانهای بخصوص قابل کشت می باشد . کشورهای صنعتی در جاهای دیگر برای این منظور سرمایه گذاری می کنند .
۱- دانه های جاتروفا حدودا ۴۰% روغن دارد. روغن به دست اومده در هکتار جاتروفا ۱۰ برابر بیشتر از روغن ذرت و ۴ برابر بیشتر از روغن سویاست . گیاه جاتروفا در برابر قارچها و حشرات مقاومت کند و به افت کش شیمیایی نیازی ندارد. از هر هکتار مزرعه این گیاه،سالانه هزار وهشتصد لیتر روغن به دست می آیدکه این میزان روغن از روغن به دست امده از کلزا و سویا در مساحتی مشابه بسیار بیشتر است. روغن به دست آمده در هکتار جاتروفا ۱۰ برابر بیشتر از روغن ذرت و ۴ برابر بیشتر از روغن سویا است
۲ – گیاه جاتروفا گیاهی است که کاشت آن در زمین های خشک و شور بازدهی فراوان دارد و دانه های آن را می توان به سوخت های زیستی موتورهای دیزلی تبدیل کرد که آلودگی های آن بسیار کمتر از سوخت های فسیلی است و از آن می توان در تولید برق و سوخت مورد نیاز برای پخت و پز در خانواده های روستایی بسیار فقیر در مناطق خشک استفاده کرد.

 

۳ – اشتغالزائی ۱۰۰۰۰نفر بصورت مستقتم و غیر مستقیم و فصلی در مرحله اول و درصورت توسعه کشت تا بالای ۱۰۰۰۰۰نفر می تواند اشتغال ایجاد نماید.

 

۴ – Jatropha به دماهای بالاتر عادت داشته و رشد می کند و در خاکهای زهکشی شده به خوبی دریافت بارش به طور متوسط ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر. در سال اول تا سوم و بازده حداکثر ازحدود سالهای ۳ -۵ را دارامی باشد .در آفریقا بیش از ۱۰۸۰ میلیون هکتار زمین مناسب برای رشد Jatropha Cursas وجود دارد.

 

۵ – هزینه های کشت و تولید این گیاه برای استحصال هر تن روغن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار است. این در حالی است که تحویل روغن آزاد آن در بندر هامبورگ بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار است.

 

۶ – به گفته فائو سطح زیر کشت گیاه جاتروفا در سرتاسر جهان به نهصد هزار هکتار رسید ولی پیش بینی می شود تا سال دو هزار و پانزده , سطح زیر کشت این گیاه به دوازده میلیون و هشتصد هزار هکتار برسد.

 

۷ –از پتانسیل صادراتی بسیار بالا بعلت نیاز روز افزون کشورهای صنعتی برخوداراست

 

۸ – از روغن جاتروفا در ساخت محصولاتی همچون صابون و آفت کش ها استفاده کرد و در ضمن روغن این گیاه مصارف دارویی و پزشکی داشته و ضد سرطان می باشد.

 

۹ – ریشه های جاتروفا در جستجوی آب به اعماق زمین نفوذ می کند و در سطح زمین نیز گسترده می شود لذا برای جلوگیری از فرسایش خاک بیسیار موثر است.

 

۱۰ – هسته های این گیاه حاوی روغنی است که پس از پالایش به سوخت تبدیل می شود.و تفاله آنها بعنوان خوراک دام ها استفاده می شود جارتروفا همچنین طلای سبز صحرا لقب گرفته که در زمینهای خشک و لم یزرع نیز قابل روییدن است و کشت ان زیانی به زمینهای حاصلخیز وارد نمی کند.

 

۱۱ – روغن جاتروفا که خطوط هوایی ژاپن و قبلا هم هواپیماهای جامبو جت ۷۴۷ Zealand Air New به عنوان سوخت انتخاب کردند، به دلیل داشتن ترکیبات سمی مثل لکتین و ساپونین و ترکیب سرطا ن زای phorbol مصرف خوراکی ندارد.

 

۱۲ – – ویسکوزیته روغن جاتروفا وقتی حرارت می بیند کم می شه و مستقیما در موتورهای دیزلی قابل سوختن هستند.

 

۱۳ – درختان کاشته شده به عنوان حصار و نرده از نزدیک شدن جوندگان و حیوانات به محصولات کاشته شده در داخل حصار جلوگیری می نماید.

 

۱۴ – جاتروفا می تواند تحت شرایط نامطلوب رشد نماید و بعلت سمی بودن گیاه . توسط حیوانات خورده نمیشود، در مقابل خشکسالی و آفت گیاهان مقاومت زیادی دارد.

 

۱۵ – با توجه به حمایت چند شرکت مرسدس بنز و بایر آلمان و برتیش پترولیوم انگلستان سطح زیر کشت این گیاه در برزیل به ۲۰۰۰۰۰ هکتاری و در هندوستان با سرمایه گذاری یک شرکت اسپانیایی به ۶۰۰۰۰۰ هکتار سیده است.

 

۱۶ – کشت گیاه جاتروفا در دراز مدت می تواند باعث تبدیل زمین های لم یزرع به کشتزارهای حاصلخیز شود. برای مثال در ایالت گجرات هندوستان بیابان وسیعی وجود دارد که مساحت آن بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع است و در بین ساکنان منطقه به سرزمین مرده مشهور بود. در سال های اخیر کشت و توسعه این گیاه این سرزمین مرده را به کشترازی حاصلخیز تبدیل نموده است.

 

 

http://www.geoalireza.blogfa.com/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme