گرما طلای سبز سال ۹۲ کرمان را به یغما برد

در حالی پسته کاران کرمانی کم کم خود را برای برداشت باغهای پسته آماده می کنند که افزایش دما در تابستان جاری ضمن کاهش تولید طلای سبز باعث کاهش ارزآوری این محصول استراتژیک شده و این بار گرما محصولات کشاورزان را به یغما برد.

پسته یکی از مهم ترین محصولات استراتژیک و ارز آور استان کرمان محسوب شده و زندگی بسیاری از مردم این استان به ویژه در شهرستان های رفسنجان، انار، زرند و سیرجان به این محصول بستگی دارد. همچنین استان کرمان بزرگ ‌ترین جنگل‌‌های مصنوعی بارور پسته کشور را در خود جای داده است.

تولیدکنندگان پسته برای به دست آوردن این محصول رنج های فراوانی را پشت سر گذاشته و باقی مانده این محصول پس از پشت سرگذاشتن گرمازدگی ، سرمازدگی، طوفان و نوسانات دما، آفت ها، سرقت از مزارع پسته و …. سرانجام می تواند به بازارهای جهانی راه پیدا کند.

امسال استان کرمان تابستانی گرم و سوزانی را پشت سر گذاشت و همین امر تاثیرات نامطلوبی را بر محصولات کشاورزی استان به ویژه خرما و پسته داشته است.از سوی دیگر تگرگ و بارش سیل‌آسا نیز نه تنها مرهمی بر دل پسته کاران نگذاشت بلکه این زخم را عمیق تر نیز کرد.

کارشناسان کشاورزی بر این اعتقادند که گرما میزان تعرق برگ و تبخیر از سطح خاک را افزایش داده و باعث افزایش پوکی، سقط جنین و افزایش دهن بستی در محصول پسته می شود و اینگونه می شود که تابستان داغی فراموش نشدنی بر دل پسته کرمان می گذارد.

در حالی کرمان حرف اول تولید پسته در جهان را می زند که امسال طبق پیش بینی مسئولین در پی کاهش ۵۰ درصدی تولید پسته بر اثر گرمازدگی ارزی آوری این محصول در کشور از دو میلیارد دلار به یک میلیارد دلار کاهش پیدا می کند.

آمریکا و ترکیه در کمین بازار پسته جهانی

دو رقیب اصلی پسته ایران در بازار جهانی آمریکا و ترکیه مدت هاست که در پی دستیابی به جایگاه پسته ایران هستند و در این کشورها تسهیلات فراوانی در اختیار کشاورزان قرار می گرد تا بتوانند با پسته ایران رقابت کرده و بازارهای بیشتری را از آن خود کنند اما در این روی سکه وضعیت پسته کاران ایرانی به گونه ای است که حتی برای آبیاری مزارع خود با مشکل مواجه هستند و این امر تدبیر و توجه بیشتر مسئولین مربوطه را می طلبد.

در حالی که یکی از سیاست های مسئولین حرکت در مسیری است که وابستگی اقتصاد به نفت را کاهش دهند پسته می تواند جایگزین مناسبی برای این امر باشد اما تا زمانی که این محصول کشاورزی از بی توجهی مسئولین و عدم برنامه ریزی مناسب رنج می برد شاید این امر نیز رویایی دست نیافتنی باشد. توجه به افزایش تولید و حمایت از صادرات و بازاریابی مناسب می تواند ضمن حل مشکلات پسته باعث ارزآوری بیشتر این محصول کشاورزی شود.

طعم و مزه پسته ایران باعث شده است که این محصول کشاورزی در جهان همچنان مشتری های خود را حفظ کند و با وجود تلاش های رقبا کشورهای حوزه خلیج فارس و خاور دور همچنان از مشتریان اصلی پسته ایران باشند اما متاسفانه بازار پسته در برخی از کشورهای اروپایی را از دست داده ایم.

رفسنجان به عنوان کانون تولید پسته جهان نام گرفته است اما این روزها کانون پسته جهان را تبی بی سابقه فرا گرفته است به گونه ای که بنا به گفته مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گرمای شدید به ۲۰ تا۵۰ درصد درختان پسته شهرستان رفسنجان خسارت وارد کرده است.

رضا بمانی از کشاورزان خواست با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت از سموم کمتری استفاده و زمان سم پاشی را بیشتر به شبها موکول کنند.

بمانی پیش بینی می کند از ۸۸ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در این شهرستان امسال بیش از ۲۸ هزار تن محصول برداشت شود که در مقایسه با پارسال ۶۵ درصد کاهش دارد.

این مسئول یادآور می شود: برداشت پسته در استان کرمان از نیمه شهریور آغاز می شود.

source:خبرگذاری مهر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme