کینوا راه گشای کمبود غله کشور

خبرگزاری مهر، عضوهیئت علمی گروه بیوتکنولوژی مزارع نوین ایرانیان و دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: گیاه کینوا یک گیاه شبه غله است که بصورت عمومی در کشورهای بولیوی، پرو، اکوادور و شیلی کشت می شود و می تواند راه حلی برای مشکل کمبود غله در کشور باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسن سلطان لو صبح پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران ابراز داشت: این گیاه به دلیل مقاوم بودن در برابر شوری و در کنار آبیاری از آب دریا، قابلیت کشت در بسیاری از زمین هایی را که در حال حاضر کشت نمی شود را دارد.

=

وی اظهار داشت: در حال حاضر بذر این گیاه به صورت وسیعی تکثیر شده و قرار است از اسفند ماه در مزارع نوین ایرانیان در سراسر کشور کشت شود.

 

سلطان لو اظهار داشت:عملکرد اقتصادی این گیاه در هر هکتار پنج تن است که همین مقدار در کشور هند به میزان ۱۱ تن از هر هکتار برداشت شده است که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

 

 

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها ۱% از مساحت ایران که کمتر از ۱۸ میلیون هکتار است، تحت عملیات کشاورزی قرار می گیرد، باید تلاش داشت تا گیاهی را جایگزین کرد تا بتواند در مزارع شور و غیر قابل کشت دوام بیشتری را داشته باشد.

 

 

عضو هیئت علمی گروه بیوتکنولوژی مزارع نوین ایرانیان اظهار داشت: هم اکنون حدود ۵ میلیون هکتار از زمین های کشور اعم از اراضی شور و خشک، دست نخورده هستند، که متوسط بارندگی در آنها گاهی حتی به میلیمتر نیز می رسد.

 

 

وی افزود: در اکثر زمین های لم یزرع کشور که تا ۲۰ دسی زیمنس  شوری در اطراف آ ن وجود دارد و هیچ گیاهی کشت نمی شود می توان این گیاه را که قابلیت تحمل شوری تا ۵۷ دسیمز را دارد را در زمین هایی با شوری بالا کشت کرد.

 

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در ادامه خاطرنشان کرد: این گیاه از نظر کیفیت دارای اسید های آمینه بالا و دارای پروتئین های زیادی است که در دیگر گیاهان و دانه ها کمتر دیده می شود و همچنین دارای امنیت غذایی بالایی نیز است.

 

سال ۲۰۱۳ را به نام این گیاه اختصاص داده اند

وی ادامه داد: فائو یا سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد المللی نام دیگر این گیاه را به دلیل خاصیت بالای که دارد خاویار گیاهی نامیده است و همچنین سال ۲۰۱۳ را نیز به نام این گیاه نام گذاری کرده و در نظر دارد تا این گیاه را به دنیا نیز بشناساند تا مردم دنیا با کشت آن آشنا شده و از خاصیتهای آن بهره مند شوند.

 

حسن سلطان لو گفت: هم اکنون این گیاه در کشورهای اروپایی به خاطر برخی مشکلاتی که وجود دارد کشت این گیاه به راحتی صورت نمی گیرد، ولی خوشبختانه در کشورایران به دلیل وجود زمین های لم یزرع و غیر قابل کشت در حاشیه کویر که نیمی از زمین های کشور را شامل می شود می توان به راحتی به توسعه و کشت این گیاه پرداخت.

 

وی با بیان اینکه کشت این گیاه در بین مردم باعث اشتغال زایی می شود اذعان داشت: عملکرد دانه این گیاه بسیار بالاست و مردم می توانند از این گیاه برای غذای انسان و علوفه طیور استفاده کنند.

 

عضو هیئت علمی گروه بیوتکنولوژی مزارع نوین ایرانیان با بیان اینکه این گیاه می تواند جایگزین خوبی برای برنج باشد اضافه کرد: کشور در سال برای واردات برنج چیزی حدود دو میلیارد دلار ارز را از کشور خارج می کند و این در حالی است که این گیاه که می تواند به طور مستقل به جای برنج و یا به عنوان محصولی ترکیبی مورد استفاده مردم قرار بگیرد.

 

وی خاطرنشان داشت:این گیاه کارایی بالایی در استفاده از آب دارد و می تواند خشکی بالا را تحمل کرده به طوری که عملکرد قابل قبولی در مناطقی با بارندگی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی متر را دارا است.

 

حسن لو ادامه داد: در این شرایط با توجه به افزایش رو به رشد نیاز غذایی ایران و خشکسالی های اخیر، لازم است تا بتوان همین مناطق کشت نشده و مستعد کشاورزی را به گیاه یا گیاهانی اختصاص داد که مناسب این شرایط باشند.

 

وی با عنوان اینکه گیاه کینوا با مناطق متعددی سازگار است، اظهار داشت: این گیاه با شرایط بیابانی ، گرم و اقلیم خشک، یخبندان ها نیز سازگار بوده و در مناطقی با رطوبت ۴۰ تا ۸۸ درصد می تواند رشد کند وهمچنین دمای ۴- تا ۳۸ درجه سانتی گراد را نیز می توند تحمل کند.

 

عضوهیئت علمی گروه بیوتکنولوژی مزارع نوین ایرانیان اضافه کرد: کینوا بومی کوه های آند در بولیوی، شیلی و پرو است و قدمتی بیش از ۵ هزار سال دارد و درواقع این گیاه دارای دو اکوتیپ است.

 

این گیاه دارای امنیت غذایی بالایی است

وی تصریح داشت: ارزش غذایی بسیار بالای دانه یا بذر کینوا موجب مقایسه آن توسط سازمان خواروبار جهانی (FAO) با شیر خشک گردیده است و همچنین محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است.

 

حسن لو عنوان داشت: کینوا قادر است شوری، خشکی طولانی مدت، یخبندان و تگرگ را تحمل نماید و همچنین این گیاه ،یک گیاه شورزیست اختیاری است و قادر است شوری سطح دریا نیز را تحمل کند که حدودا ۳۵۰ میلی مول نمک است .

 

وی در رابطه با خصوصیات این گیاه ادامه داد: گیاهی دولپه، یکساله با ساقه مستقیم و برگهای پهن یک در میان و رنگهای گل آذین، برگ و بذر متنوع، ناشی از حضور بتاسیانین است و همچنین ارتفاع کینوا به طور متوسط از۲۰ تا ۳۰۰ سانتیمتر متفاوت بوده و دانه ها در گل آذین های بزرگ که شبیه سورگوم است، تولید می شود

 

دانشیاردانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان گفت: از مزیت اصلی استفاده از بذر کینوا به عنوان یک مکمل غذایی در صنعت آرد می تواند باشد و البته پاسخگویی کینوا به تقاضای رو به رشد بین المللی برای محصولات فاقد (گلوتن) می تواند بسیار مثمر ثمر باشد

 

وی با توجه به اینکه کینوا سرشار از پروتئین است اذعان داشت: این گیاه می تواند یک جایگزین عالی برای برنج محسوب میشود و همچنین مصرف این ماده احساس سیری به فرد می‌دهد، به همین دلیل توصیه می‌شود افراد دیابتی از این کربوهیدرات به جای برنج سفید و پاستا استفاده کنند.

 

http://www.mehrnews.com/

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme