کود سولفات روی

 عنصر روی برای فعالیتهای آنزیمی، تولید هورمونهای رشد، تلقیح باروری و تشکیل میوه ضروری بوده و کمبود آن باعث ریز برگی، تاخیر در باز شدن برگها و گلها، ریزش میوه، سرخشکیدگی ومحدودیت رشد می شود. این عنصر فعال کننده ی بیش از ۳۰۰ نوع آنزیم در انسان، دام و گیاه است و در مجموعه مکانیسم های حفاظتی بدن نقش کلیدی دارد.

استفاده از کودهای شیمیایی  حاوی سولفات روی بخصوص به همراه ماده آلی ، گوگرد و باکتریهای مربوطه باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و بسیاری از  نارسائیهای تغذیه ای را بر طرف می سازد. این کود به دو صورت خشک (ZnSo4H2o)با ۳۴ درصد روی و یا آبدار (ZnSo4 7H2o)با ۲۴  درصد روی تولید و بسته بندی شده و به صورت پودر عرضه میشود.

مصرف سولفات روی در اراضی اکثر نقاط ایران و بخصوص خاکهای آهکی با PH بالا و برای اکثر محصولات مفید است. مصرف این کود به تدریج عوارض ناشی از کمبود روی را بر طرف کرده و موجب  افزایش گلدهی، تشکیل میوه و میزان عملکرد خواهد شد.

این کود از طریق جای گذاری عمقی (موضعی چالکود و نواری) ومحلول پاشی قابل استفاده است.در خاکهای سبک بافت آبیاری نیز  قابل استفاده می باشد اما تحت این شرایط بازیافت آن کمتر خواهد بود. محلول پاشی پنج در هزار آن به همراه اوره و اسیدبوریک در  پاییز و اوایل بهار قبل از باز شدن شکوفه ها در افزایش تشکیل میوه بسیار مفید است.

  source:etehadiekoud.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme