کودهای مایع حاوی گوگرد

آمونیم تیو سولفات

آمونیم پلی سولفید

آمونیم بی سولفیت

اوره اسید سولفوریک

 

آمونیم تیو سولفات:

آمونیم تیو سولفات، (NH4)2S2O3، بطور گسترده ای در صنایع کود مایع استفاده می گردد. این ترکیب مایع شفافی است که حاوی N% 12 و S% 26 می باشد. دو روش عمومی که برای تولید این ماده به کار می رود عبارتند از :

ابتدا سولفور دی اکسید با محلول آمونیاک واکنش داده و آمونیم سولفیت تشکیل می گردد. در مرحله بعد آمونیم تیوسولفات از واکنش آمونیم سولفیت با گوگرد عنصری بدست می آید. به منظور کاهش درصد سولفات در محصول واکنش ها در محیط بدون حضور اکسیژن انجام می شود. حضور قابل ملاحظه سولفات در محصول نهایی باعث مشکل Salting out در فرایند تولید می شود.
محلول آمونیم بی سولفیت با آمونیاک و گوگرد عنصری واکنش می دهد. مقدار کمی H2S اضافه می شود تا محصول نهایی بدست آید.
آمونیم تیوسولفات می تواند با مقادیر زیادی محلول آمونیم فسفات مخلوط گردد و محدوده وسیعی محصولات را تولید نماید اما در این مورد محدودیت هایی نیز وجود دارد که باید آن ها را در نظر گرفت. در صورتی که pH محصول نهایی از ۰/۶ کمتر شود، گوگرد کلوئیدی تشکیل می شود.

بنابراین آمونیم تیوسولفات با محلول های اسیدی سازگار نیست. همچنین این محلول را نمی توان با آمونیاک خشک مخلوط نمود. محلول آمونیم تیوسولفات را می توان با سوسپانسیون ها و محلول های خنثی و یا کمی اسیدی حاوی فسفات، با هر نسبتی مخلوط کرد. در صورتیکه مقدار بیشتری N مورد نیاز باشد باید از محلول های آمونیم نیترات، اوره و یا اوره آمونیم نیترات استفاده نمود.

از محلول آمونیاک نباید استفاده نمود به دلیل اینکه آمونیاک با فسفات واکنش داده و باعث افزایش دمای Salting out می شود. در فرمولاسیون هایی که لازم است از پتاسیم استفاده شود به خصوص زمانی که ازت به مقدار اضافی وجود دارد، در نظر گرفتن بعضی رهنمون ها ضروری است. این شرایط برای تشکیل آمونیم نیترات که حلالیت پایینی دارد، مطلوب است.

به همین دلیل برای مقدار پتاسیمی که می توان به مایعات شفاف آمونیم تیوسولفات اضافه نمود، محدودیت هایی وجود دارد. بدون هیچ مشکلی چندین گرید N-P-K-S را می توان تولید نمود ولی به علت راسب شدن پتاسیم نیترات چند گرید دیگر را نمی توان تهیه نمود. این موارد در جدول زیر آورده شده است. آمونیم تیوسولفات اغلب در سیستم های آبیاری قطره ای و نهری بکار می رود.

 

محلول های شفاف تهیه شده با آمونیم تیوسولفات و حاوی N، P، K و S

فرمولاسیون های موفق

فرمولاسیون های ناموفق

N-P-K-S

N-P-K-S

۵-۸-۶-۷

۲-۶-۵-۶

۸-۶-۷-۸

۴-۵-۷-۷

۳-۶-۹-۸

۴-۵-۸-۷

۴-۳-۲-۲۴

۴-۶-۳-۸

 

۸-۵-۷-۸

 

۱۰-۴-۶-۱۰

 

۵-۴-۹-۱۰

 

۲-۳-۵-۱۲

 

زمانیکه این کود در خاک بکار می رود، آمونیم تیوسولفات به گوگرد عنصری و سولفات تجزیه می گردد. سولفات به آسانی جذب گیاه شده در صورتیکه گوگرد عنصری ابتدا به سولفات اکسید شده سپس می تواند توسط گیاه جذب شود. آمونیم تیوسولفات خورنده نبوده بنابراین می تواند در هر تانکی که برای محلول های آمونیاکی مناسب است ذخیره شود. pH محصول تقریبا ۸ است.

 

 

آمونیم پلی سولفید:

 

آمونیم پلی سولفیددر گرید کود شیمیایی از واکنش آمونیاک با H2S در دمای بالا تهیه می گردد. فرمول شیمیایی آن [(NH4)2Sx] بوده و حاوی N% 20 و S% 45-40 است. رنگ این کود از قهوه ای مایل به قرمز تا سیاه متغیر است و pH آن ۱۰ و یا بالاتر است.

بدلیل اینکه آمونیم پلی سولفات می تواند با کودهای مایع شفاف مخلوط شود و انواع فرمولاسیون های کودی را تشکیل دهد، یک کود عالی است. اما چندین محدودیت در کاربرد آن وجود دارد. در شرایط اسیدی این ترکیب تجزیه و گوگرد عنصری تشکیل شده و گاز H2S آزاد می نماید.

اختلاط با مایعات حاوی فسفات توصیه نمی شود گرچه تعداد محدودی فرمولاسیون های حاوی P تولید شده است. همچنین آمونیم پلی سولفید با ترکیبات حاوی پتاس مخلوط نمی شود هرچند کودهای مایع کامل حاوی K% 5.8 نیز گزارش شده اند.

 

موادی که معمولا در فرمولاسیون ها با آمونیم پلی سولفید مخلوط می شوند شامل محلول های حاوی اوره و آمونیم نیترات و آمونیاک خشک می باشند. آزاد شدن آمونیاک و راسب شدن گوگرد عنصری از مشکلاتی است که هنگام اختلاط با آمونیاک بوجود می آید مگر اینکه اختلاط در سیستم بسته و تحت فشار psig 5/0 انجام شود. تجهیزاتی که برای حمل و نقل آمونیم پلی سولفات استفاده می شوند باید از جنس فولاد ضد زنگ، آلومینیم و یا آهن سیاه باشند.

 

تجهیزاتی که در آن ها مس بکار رفته به علت شدت خوردگی نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند. تجهیزات بعد استفاده باید با آب شسته شوند. آمونیم پلی سولفید در ظروف بازی که یک لایه ۲- ۱ سانتیمتری از روغن روی سطح آن ها قرار دارد، می تواند نگه داری شود. آمونیم پلی سولفید در سیستم آبیاری نهری می تواند بکار رود ولی استفاده از آن در سیستم آبیاری قطره ای توصیه نمی شود. با کاربرد آمونیم پلی سولفید در خاک، این ترکیب به نمک آمونیم و ذرات ریز گوگرد عنصری تجزیه می شود.

 

 

آمونیم بی سولفیت:

 

آمونیم بی سولفیت، NH4HSO3، به عنوان کود تأمین کننده S بطور گسترده مصرف نمی شود. درصد غذایی آن پایین بوده و حاوی N% 5/8 و S% 17است. با واکنش سولفور دی اکسید با محلول آمونیاک، آمونیم بی سولفیت تشکیل می گردد.

محلول بدست آمده بی رنگ است ولی برای تشخیص آن معمولا رنگ صورتی به آن اضافه می گردد. pH محلول حدود ۲/۵ است. به منظور تولید محدوده وسیعی از نسبت های مختلف S/N می توان به آسانی آمونیم بی سولفیت را با محلول آمونیاک و یا محلول های حاوی N مخلوط نمود. آمونیم بی سولفیت نمی تواند با محلول های شدیدا اسیدی مخلوط شود.

آمونیم بی سولفیت می تواند با محلول های آمونیم فسفات مثل ۰-۱۰-۸ مخلوط شده و بدین ترتیب مرکز بین المللی توسعه کوددر Muscle Shoals، (TVA) با استفاده از آمونیم بی سولفیت و مخلوط های مایع تهیه شده از اسید سوپر فسفریک، به طور موفقیت آمیزی فرمولاسیون های S3-0-13-10 و S5-0-13-10 را تهیه نمود. تهیه فرمولاسیون های مختلف N-P-K می توان از پتاسیم کلرید استفاده کرد.

 

محلول آمونیم بی سولفیت را می توان در ظروف آلومینیمی و یا از جنس استیل معمولی ذخیره نمود. ولی وقتی با محلول های مائی آمونیاک مخلوط می شود، مخلوط حاصل برای استیل معمولی خورنده بوده ولی راهکارهایی وجود دارد که این مشکل خوردگی را بر طرف می نماید.

 

اوره اسید سولفوریک:

 

فرمولاسیون های قابل دسترس از مخلوط اوره و اسید سولفوریک شامل S18-0-0-10، S16-0-0-15، S9-0-0-28 است. مشکلات حمل و نقل این محصولات نسبت به اسید سولفوریک کمتر است و برای حمل این کود، بیشتر تجهیزات معمولی کود مایع قابل استفاده است.استفاده از این محصول را به روش ها مختلف موجود برای پاشش کود امکان پذیر است. به علت اسیدیته بالای اوره-اسید سولفوریک، کاربرد این کود تنها منحصر به خاک های قلیایی می باشد. اغلب اوره-اسید سولفوریک به عنوان اصلاح کننده خاک های شور مصرف می شود تا به عنوان تأمین کننده نیاز گیاه به عنصر غذایی S.

 

source:http://sulfur.nigc.ir/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme