کودهای ازته در باغات پسته

ازت ( N2 ) از اصلی ترین عناصرغذایی درمدیریت تغذیه ای یک باغ پسته به حساب می آید.

درخت پسته مانند گیاهان دیگر ازت را از طریق ریشه و برگ جذب میکند. ازت به دو شکل یونی نیترات ( NO3 ) و آمونیوم ( NH4 ) وبه شکل مولکولی اسیدآمینه و دیگر اسیدهای آلی از طریق ریشه جذب میشود. عموما کودهای ازته موجود در بازار ایران به شکل های اوره، سولفات آمونیوم، نیترات آمونیوم، دی آمونیوم فسفات و نیترات فسفات آمونیوم به بازار عرضه میشود.

 

سه نوع کود اول بیش از ۹۰ درصد بازار کودهای ازته را به خود اختصاص داده اند. کود اوره برای خاک های شور و قلیا مناسب نمی باشد. علاوه بر این تحقیقات انجام شده نشان داده است که استفاده زیاد از کود اوره در مقایسه با سولفات آمونیوم کارآیی کمتری دررشد وعملکرد پسته و بخصوص درختانی مثل سیاه ریشه ها دارد.

 

بزرگترین مشکل کودهای ازته حلالیت بالا ودرنتیجه آبشویی سریع این کودها میباشد. برای رفع این مشکل توصیه میشود این کودها در طول فصل رشد گیاه به زمین داده شوند. علاوه بر زمان مصرف این کودها مصرف اقساطی آنها طی حداقل سه نویت درباغات پسته پیشنهاد شده است. نوبت اول فروردین ماه، نویت دوم خرداد ماه قبل از مغز رفتن و نوبت سوم شهریور و مهر ماه قبل و یا بعد از برداشت انجام شود.

 

 

با توجه به مشکل شوری در خیلی از مناطق پسته کاری کود سولفات آمونیوم نسبت به اوره و نیترات آمونیوم ارجحیت دارد. البته چنانچه مشکل شوری آب و خاک نداشته باشیم استفاده از نیترات آمونیوم طی قسط سوم نتیجه بهتری دارد. چونکه در آخر فصل با محدودیت زمانی مواجه هستیم و وجود دو فرم قابل جذب آمونیوم و نیترات در این کود، استفاده از این کود در این مرحله توصیه شده است.

 

کود اوره پس ازاضافه شدن به خاک تحت تاثیر آنزیم اوره آز ( urease ) شکسته شده و تبدیل به کربنات آمونیوم میشود. آمونیوم تولید شده طی فرایند نیترفیکاسیون ( nitrification ) ابتدا تبدیل به نیتریت ( NO2 ) و در نهایت تبدیل به نیترات ( NO3 ) میشود. کودهای ازته بایستی جلو آب آبیاری ( حداکثر یک تا دو ساعت قبل از آبیاری ) به صورت گندم پاش دوطرف ردیف درختان بر سطح خاک پاشیده شوند.

 

 

 

دکتر سلمان محمودی میمند/source:mahmoodiagri.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme