کنترل بهتر و موثرتر آفت پسیل خشک (شیره خشک)

با توجه به مشاهده خسارت پسیل پسته در اغلب مناطق شهرستان رفسنجان و لزوم مبارزه به موقع و اصولی با این آفت رعایت موارد منظور جهت کنترل بهتر و موثرتر آفت توصیه می شود:


۱.سموم موثر اعلام شده توسط موسسه تحقیقات پسته کشور و ستاد شبکه مراقبت و پیش اگاهی شهرستان رفسنجان به شرح زیر می باشد: موسپیلان (استامی پرید)، فوزالون، دارتون(فوزالون+ تفلوبنزورون)، کونفیدور (ایمیداکلوپراید)، کنسالت (هگزافلومرون)، انویدور ، کالیپسو (تیاکلوپرید) و آکتارا (تیامتوکسام)، کاسکید، بیسکایا، فوجی مایت و موونتو، مایع ظرفشویی و صابون سم پاشی.
۲.استفاده از مایع ظرفشویی (ریکا) و صابون سم پاشی می بایستی حتما با مشاوره کارشناسان گیاهپزشکی صورت گیرد، ضمنا به استناد آزمایشات کاربردی انجام شده به اطلاع می رساند که این مواد فقط خاصیت پوره کشی داشته و لزوما می بایستی ۱/۵ برابر میزان معمول، در باغات مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال اگر در حالت معمول سمپاشی به ازای یک هکتار ۲۰۰۰ لیتر محلول استفاده می گردد در صورت استفاده از صابون، ۳۰۰۰ لیتر محلول (مخلوط آب و صابون) مورد استفاده قرار می گیرد.
۳.استفاده از بعضی سموم توصیه نشده می تواند مشکلاتی را در باغ به وجود آورد عموما این مشکلات به دلیل خاصیت کشندگی قوی برای حشرات مفید بوده و می تواند آفاتی همانند شپشک ها، کنه ها و پروانه ها همانند پروانه میوه خوار را طغیانی نماید. این سموم عبارتند از دلتامترین (دسیس)، پرمترین (آمبوش)، و فن والریت (سومیسیدین) و در بعضی موارد کلرپیریفوس (دورسبان). همچنین از کاربرد سم دیمتوات نیز به دلیل تجمع در بافت چربی و خطرات زیست محیطی اجتناب نمایید.
۴.ارزان بودن یک سم دلیل موجهی برای کاربرد آن در باغات نمی باشد و از مصرف سموم توصیه نشده، اکیدا خودداری فرمایید.
۵.استفاده از بعضی مواد غیر متعارف مانند گازوئیل، آب آهک، انواع مختلف اسیدها، سفید کننده ها (وایتکس)، سرکه و ….پایه تحقیقاتی و تجربی نداشته و می تواند خسارت قابل توجهی را به باغات پسته وارد نماید.
۶.استفاده بی جا و بی مورد از روغن ولک در فصل گرما باعث تشدید میزان سرخشکیدگی شاخه‌ها می‌شود، بنابراین در این خصوص ضمن رعایت احتیاط، دقت لازم نیز مبذول شود
۷.دمای مناسب زمان سمپاشی ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد (حداکثر ۲۸ درجه سانتی گراد) بوده و شدت تابش خورشید و بالا بودن میزان اشعه ماوراء بنفش اثرات نامطلوبی در اثربخشی عملیات سمپاشی خواهد داشت. لذا سمپاشی در هوای خنک روز انجام گردد.
۸.عدم توجه به گرمای هوا و اشعه خورشید هنگام سمپاشی ها باعث کاهش اثر بخشی سموم شده و علاوه بر عدم کنترل مطلوب آفات، خسارات اقتصادی قابل توجهی نیز به کشاورزان وارد می آورد.
۹.اختلاط خودسرانه سموم با یکدیگر و یا اختلاط با سایر مواد شیمیایی همانند بعضی کود ها و .. بدون نظر کارشناسان باعث کاهش احتمالی اثر بخشی سموم و در بعضی موارد خسارت هایی همانند سوختگی برگ می شود، در این رابطه دقت لازم اعمال شود.
۱۰.آموزش و توجیه کارگران در زمینه پاشش یکنواخت محلول سم، کالیبره کردن تانکرهای سم پاش و بررسی سالم بودن اجزای ان از جمله شلنگ و سرلانس‌ها، بسیار مهم می باشد. به این نکته توجه نمایید که عملیات سم­پاشی متناسب با محل فعالیت آفت، روی اندام­های مختلف درخت متمرکز ­شود به این ترتیب که هنگام مبارزه علیه پسیل بایستی پوشش یکنواخت سم، به­صورت غبار روی کلیه شاخ و برگ درخت ایجاد شود.
۱۱.بیشترین حساسیت درخت پسته نسبت به خسارت آفت در مرحله مغز رفتن میوه ها می باشد که باعث پوکی و نیم مغز شدن میوه می گردد. مبارزه اصولی در این مرحله ( نیمه دوم خرداد تا پایان تیرماه) بسیار مهم است.
۱۲.از آن جهت که زمان استفاده از سموم شیمیایی بر اساس نحوه اثر آنها متفاوت بوده و روی مراحل زیستی به خصوصی تاثیر دارند در صورت عدم آشنایی با مراحل زیستی (تخم، سنین مختلف پورگی، حشره بالغ) حتما با کارشناسان گیاهپزشکی مورد اعتماد مشورت نمایید.
۱۳.حتماً سموم مورد نیاز را از فروشگاههای مجاز تهیه نموده و از فروشنده درخواست فاکتور نمایید.
۱۴.با توجه به عرضه بعضی سموم قاچاق و تقلبی و همچنین فعالیت عوامل توزیع غیرمجاز، دقت لازم را در این خصوص اعمال نمایید.
۱۵.هنگام سمپاشی از سالم بودن کلیه قطعات سمپاش (سرلانس، شلنگ، تانکر و …) آگاهی کامل داشته و حتما قبل از هر نوبت سمپاشی آنها را کنترل نمایید.
۱۶.هنگام دریافت نسخه از کارشناسان گیاهپزشکی به محدوده زمانی توصیه شده دقت فرمایید. نسخه گیاهپزشکی حتما بایستی توسط کارشناس مهر و امضا شود.

 

توجه داشته باشید که عدم رعایت نکات فنی باعث تداخل نسل و طغیانی شدن آفت می شود؛ به طوریکه علی رغم تعدد دفعات مبارزه و صرف هزینه بالا برای کنترل آفت، خسارت به درختان پسته نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود. بنابراین با عنایت به موارد فوق ضمن مشورت با کارشناسان خبره از اتلاف سرمایه و وقت خود جلوگیری و با رعایت اصول صحیح سم­پاشی امکان کنترل اصولی و به موقع آفات و جلوگیری از خسارت را مهیا سازید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، می ­توانید با ستادهای شبکه مراقبت و پیش ­آگاهی مستقر در مراکز جهاد کشاورزی مشورت نموده و یا با شماره تلفن ۸۲۲۸۲۰۰ تماس حاصل نمایید.

 

[جهاد کشاورزی رفسنجان source:agrijahad.kr.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme