مبارزه با فقر و گرسنگی در جهان با کشت کینوا

نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران از توسعه و ترویج کشت گیاه کینوا به عنوان راهکاری مهم برای تامین امنیت غذایی و مبارزه با فقر و گرسنگی در جهان نام برد.

‘سرج ناکوزی’ روز شنبه در کارگاه بین المللی با عنوان’ آگاهی سازی کینوا’ که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد،افزود: کینوا گیاهی مقاوم به کم آبی است و در رطوبت پایین خاک رشد می کند.
وی، کم آبی و خشکی را یک بحران جدی در سالهای اخیر در بسیاری از کشورها عنوان کرد و گفت: منشاء گیاه کینوا که به برنج سرخپوستان معروف است، در کوههای آند و کشورهای آمریکای جنوبی همچون پرو، اکوادور و بولیوی است و غله ای است که هزاران سال قدمت دارد.
وی با اشاره به ویژگی تطبیق پذیری بالای دانه و گیاه کینوا با شرایط مختلف آب و هوایی و تغییرات اقلیمی گفت: سازمان بین المللی فائو تصمیم گرفته تا این گیاه را برای تامین امنیت غذایی در کشورهای مختلف معرفی کند که به تازگی این محصول به صورت آزمایشی در مناطقی از ایران شامل شهرستان های کرج، اهواز، دزفول و ایرانشهر کشت شده است.
وی بیان داشت: قرار نیست این محصول جایگزین محصولات استراتژیک همچون گندم و برنج شود اما به عنوان یک محصول کشاورزی با خواص بالای غذایی می تواند نیاز انسان را به مواد مختلف تامین کند.
نماینده فائو در ایران گفت: کشت راحت و مقاومت به کم آبی از ویژگی های این محصول کشاورزی است.
ناکوزی، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را به اشتراک گذاشتن تجربیات کشورهای مختلف در زمینه کشت این گیاه و انتقال اطلاعات مورد نیاز به جامعه کشاورزان و تشویق آنها به کشت کینوا عنوان کرد.
کینوا در آمریکای جنوبی کشت می شود، مردم آمریکای جنوبی یا ‘اینکاها’ این محصول را ‘مادر همه ی دانه های خوراکی’ می دانند، زیرا خواص فوق العاده ای دارد و روش پخت آن همچون برنج است.
عضو هیات علمی موسسه اصلاح بذر و رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در حاشیه کارگاه آموزشی کینوا به خبرنگار ایرنا گفت : این کارگاه برای آگاهی بخشی و ترویج کشت و مصرف کینوا در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار شده است.
‘ نیازعلی سپهوند’ادامه داد: اکنون سازمان بین المللی فائو با همکاری هشت کشور ایران ، عراق ، مصر ، لبنان ، سودان ، موریتانی ، یمن و عمان در صدد ترویج کشت این محصول در منطقه خاورمیانه و آفریقا است.
سپهوند بیان کرد: در این کارگاه آموزشی چالش ها و نیازها در خصوص کشت کینوا در این کشورها بررسی می شود.
وی یادآور شد: در سال ۸۸ این محصول به صورت آزمایشی در ایران کشت شد لیکن نتیجه نداد، که پس از تغییر روش کشت، اکنون بستر برای کشت آن فراهم است.
این مسوول گفت : کینوا سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه معتدل ، پتاسیم ، کلسیم ، منگنز، فسفر و روی است.
وی ادامه داد: این محصول نیز دارای خواص دارویی و غذایی بوده و مصرف آن در صبحانه برای سلامت و نشاط کودکان موثر است.
زمان کشت کینوا به عنوان گیاه یکساله در ماه های مهر و آبان است و میزان تولید آن در هکتار به تناسب حاصلخیزی زمین بین یک تا چهار تن است، این محصول دارای ۲۴ رقم و نمونه می باشد.
نخستین کارگاه آموزشی آگاهی سازی کینوا با حضور کارشناسان کشورهای ایران ، مصر،
عراق ، لبنان، سودان ، موریتانی ، یمن و عمان به مدت یک روز در کرج برگزار شد.

 

خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme