کشت و پرورش صدف هاى مروارید ساز

کشت و پرورش صدفهاى مروارید ساز چندین قرن است که در کشورهاى مجاور دریا منبع معیشت و اقتصاد مى باشد.مشهورترین و باارزش ترین مرواریدهاى جهان از صدفهاى مروارید ساز خلیج فارس بدست مى آمده به طورى که سابقه صید در خلیج فارس را بیش از ۲۰۰۰ سال دانسته اند. پرورش و تجارت در خلیج فارس در ۲۵۰ سال قبل از نظر اقتصادى در جایگاهى در حد صنعت نفت قرار داشته است.

صدف ها به عنوان منبع غذایى انسان، تولید کنندگان مروارید، بسیارى از صنایع مانند تکمه و سایر ابزار زینتى کاربرد دارند. جداسازى انواع کلاژن از رشته هاى ابریشمى صدفها براى تولید نخ بخیه جراحى ، استفاده در صنایع دارویى و آرایشى – بهداشتى و همچنین تولید کلسیم قابل جذب از پوسته صدفها از فراورده هاى جانبى دیگر پرورش صدف مى باشد.
گونه صدفهاى مروارید ساز موجود در خلیج فارس شامل Pinctada radiate (تولید مروارید نقره اى ) ، Pteria marcoptera (تولید مروارید نیمه) و Pinctada margaritifera (تولید مروارید سیاه ، با ارزش ترین مروارید) مى باشد.

مرکز پژوهشهاى بیوتکنولوژى خلیج فارس ناظر پروژه کشت و پرورش صدفهاى مروارید ساز با همکارى سازمان ملل (UNDP) در جزیره قشم بوده است که در این راستا  فعالیت هاى زیر صورت گرفته است:

–         بررسى محدود پراکنش بسترهاى طبیعى صدف هاى مروارید ساز در بسترهاى طبیعى
–     شناسایى مناطق مساعد جهت بهره بردارى از بسترهاى طبیعى جهت تأمین صدفهاى مولد و نصب جمع آور براى جمع آورى بچه صدف
–         شناسایى مناطق مساعد جهت احداث مزارع پرورشى
–         احداث مزارع صدفهاى مروارید ساز در جلو مرکز پژوهشهاى بیوتکنولوژى خلیج فارس
–         هسته گذارى تعدادى از صدفهاى موجود در مزرعه

source:shabnamak.mihanblog

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme