کشاورزی با آب شور دریا

تاریخ خبر:تاریخ انتشار: ۰۷ فروردین ۱۳۹۱ – ۱۸:۳۱

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محدودیت منابع آبی و کاهش زمین های حاصلخیز در استان هرمزگان استفاده بهینه از آب دریا را در این استان ضروری کرده است.

هرمزگان با وجود هزار کیلومتر نوار ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان، و وجود شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب گلخانه طبیعی برای محصولات کشاورزی است.

 

۱۳ سال است زمین های هرمزگان طعم باران را به درستی نچشیده اند؛ اما اکنون با استفاده از آب شور دریا کام این زمین ها شیرین شده است.

امری که تداوم آن می تواند زندگی اجتماعی و اقتصادی روستائیان را بهبود بخشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: طرح کشت داربستی سبزی و صیفی جات با استفاده از آب شوردریا ابتدا به صورت آزمایشی در ۶ و نیم هکتار از زمینهای کشاورزی نزدیک به دریا در شهرستانهای بندرلنگه ، بندرعباس ، قشم ، میناب و سیریک با موفقیت اجرا شد و زیر کشت داربستی گوجه فرنگی رفت .

 

صادقی افزود: به دنبال موفقیتهای این طرح در افزایش کمی و کیفی محصولات، هم اکنون این ظرفیت به ۹ و نیم هکتار ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اینکه از هر هکتار ۱۵۰ تن محصول برداشت می شود، افزود: برای اجرای این طرح ۹۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.

در اجرای این طرح یک چاه کوچک در کنار دریا حفر و روی آن یک آب شیرین کن کوچک نصب می شود که میزان شوری آب دریا را  کاهش می دهد.

رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: این چاهک راهی به سفره های آب زیر زمینی ندارد و در فاصله ۶۰۰متری دریا حفر می شود.

صالحی افزود: آب چاهک به آب شیرین کنی که با ظرفیت ۱۵۰ متر مکعب در روز در کنار چاهک قرار دارد منتقل می شود.

وی افزود: در این روش زمین های زیر کشت با روش آبیاری تحت فشار آبیاری می شود که باعث صرفه جویی ۵۰ درصدی آب می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مزایای استفاده از این روش را کیفیت و ماندگاری بالای محصول، افزایش تولید، کاهش زمان کشت و کاشت ایستاده و داربستی اعلام کرد.

صالحی افزایش هشت برابری تولید محصول درمقایسه با کشت سنتی ، کاهش ۱۰ برابری هزینه ها ، کاهش چهار برابری استفاده از سموم و آفت کش ها، استفاده بهتر از زمینها، ترویج کشت های متراکم و صرفه جویی در منابع محدود آب شیرین را ازمزایای دیگر این روش دانست.

معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: با این نوع آبیاری هر نوع محصول کشاورزی را می توان پرورش داد ولی هم اکنون گوجه فرنگی در حال پرورش است.

غلامپور افزود: به متقاضیان اجرای این روش تسهیلاتی تا سقف ۴۰میلیون تومان در هر هکتار می دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : مطالعه برای ظرفیت اجرای این طرح در هرمزگان در حال اجراست وپیش بینی می شود طی برنامه پنجم توسعه بیش از ۵۰۰ هکتار از زمین های نوار ساحلی به این امر اختصاص داده شود.

صالحی افزود: آموزش کارشناسان در قالب برگزاری کارگاه و دوره های کوتاه مدت ، آموزش انفرادی و گروهی به بهره برداران از جمله برنامه هایی است که برای گسترش و ترویج این طرح در حال اجراست.

وی گفت: با این روش در هر ۱۰۰ هکتار برای ۱۰ نفر بطور مستقیم و ۶۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

غلامپور معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم گفت: برای هر هکتار ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

آنچه مسلم است گسترش استفاده از آب شور دریا می تواند قدمی مؤثر برای دستیابی به موفقیت در امور کشاورزی مناطق ساحلی به شمار رود.

با پرورش و توسعه گیاهان مختلف با استفاده از آب دریا در مناطق ساحلی می توان ضمن احیای حیات و تغییر اکوسیستم منطقه موجب توسعه و رونق کشاورزی، دامپروری،کارخانجات، صنعت توریسم و ایجاد اشتغال پایدار شد.

به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از خشکسالی و برداشت های بی رویه از آبهای زیر زمینی پارسال برای نخستین بار در کشور از آب شور دریا برای کاشت محصولات کشاورزی دراستان هرمزگان استفاده شد.

ارزش استفاده از آب شور دریا برای کشاورزی زمانی آشکار می شود که بدانیم به گفته زیرراهی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان سطح آب سفره های زیرزمینی دشتهای هرمزگان بر اثر خشکسالی های ۱۳ساله و برداشت بی رویه آب ، بین ۵۲ سانتی متر تا ۲۷ متر کاهش یافته است.

همچنین متوسط تغذیه سالانه دشت‌های هرمزگان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب ومیزان برداشت از منابع آب زیرزمینی هرمزگان یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب است که ۹۵ میلیون مترمکعب از این میزان اضافه برداشت است .

به گزارش واحد مرکزی خبر،َهم اکنون می توان صدای امواج دریا را در لای بوته های مزارع آبیاری شده توسط دریا شنید.

 

آفتاب‌‌نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme