پرورش ماهی در بیابان های چین

به گزارش تارنمای چنل نیوز آسیا، هر سال بیش از ۶۰۰ تن ماهی قزل آلای رنگین در صحرای «کومتاگ» در استان گانسو پرورش داده و به سراسر چین ارسال می شود.

شرکت بیبو، با سیاست های تشویقی دولت، سرمایه گذار و بنیان گذار این پرورشگاه بزرگ ماهی است. «بیبو» در سال ۲۰۰۱ میلادی، ۱۶ میلیون دلار برای این مرکز سرمایه گذاری کرد.

‘وانگ یونگبین’ مدیرعامل این شرکت با اشاره به چالش های پرورش ماهی در صحرا یادآور می شود که «بیبو» آب موردنیاز برای حوزه های پرورش ماهی را با کشیدن جویبارهایی از یخچال های طبیعی مجاور تامین می کند. همین جویبارها مانع از ایجاد سیل های ناگهانی و موسمی می شوند. همچنین کاشت درخت در مجاورت کشتزارهای پرورش ماهی، جلوی تشکیل ریزگردها را به گونه ای ملموس گرفته است.

«وانگ» پرورش ماهی در بیابان را «کشاورزی پربازده» می نامد و می گوید: زراعت نیازمند آب فراوان است، اما پرورش ماهی به آب بسیار کمتری نیاز دارد. این کار را در اصطلاح، کشاورزی پربازده می گویند.

بیابان، ۲.۶ میلیون کیلومتر از سرزمین چین که معادل یک سوم از مساحت این کشور است را پوشانده است. تجربه مثبت بیبو در پرورش ماهی وسط صحرا همزمان با طرح های بیابان زدایی، می تواند الگویی خوب برای دیگر مناطق چین و دیگر کشورهای خشک باشد.

 

 

source:irna.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme