نکات  مهم در تهیه نمونه برگ پسته برای آنالیز 

۱- درخت انتخابی برای نمونه گیری سالم باشد. علادم کمبود و یا مسمومیت در آن دیده نشود.

 

۲- میزان محصول درخت زیاد نباشد.

 

۳- نمونه برگ از شاخه بدون خوشه گرفته شود.
۴- میزان رشد شاخه انتخابی متوسط باشد. شاخه های با رشد زیاد و یا با رشد خیلی کم برای نمونه گیری مناسب نیستند.سرشاخه با رشد ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر مناسب تر به نظر می رسد.
۵- نمونه برگ از برگهای وسط سرشاخه انتخاب گردد. برگهای ابتدا و انتها کنار زده شوند.
۶- تمام برگ های وسطی سرشاخه که انتخاب شده اند را برای نمونه گیری اتنخاب نکنیم. فقط برگچه انتهایی هر برگ با قیچی جدا شده و برای ارسال به آزمایشگاه آماده سازی شود.
۷- برگهای سالم بدون حاشیه سوختگی و علادم کمبود و یا مسمومیت عناصر غذایی انتخاب شوند. چنانچه باغ مورد نمونه گیری چند بار با کودهای حاوی عناصر کم مصرف محلول پاشی شده باشد معمولا نتایج حاصل از تجزیه برگ در مورد این عناصر از دقت کافی برخوردار نمی باشد. فلذا سعی شود که از درختان و قسمت هایی از یک درخت که کمتر در معرض محلول پاشی بوده نمونه گیری شود.
۸- سعی شود نمونه های برگ انتخابی از سه ارتفاع درخت ( سرشاخه های نزدیک سطح زمین، قسمت میانی و قسمت بالایی درخت ) تهیه شوند.
۹- برگ هایی که در قسمت های داخلی تر درخت هستند نسبت به برگ هایی که در سطح بیرونی هستند برای نمونه گیری مناسب تر هستند. چونکه کمتر در معرض محلول پاشی و آلودگی های محیطی قرار گرفته اند.
۱۰- از هر رقم پسته نمونه گیری برگ بطور جداگانه انجام شود.
۱۱- برای تهیه یک نمونه برگ درختان بطور تصادفی انتخاب شوند. تعداد درختی که برای تهیه یک نمونه برگ مورد استفاده قرار می گیرند تا حدی باشد که نمونه بدست آمده نماینده و بازگو کننده وضع باغ باشد. در این رابطه یک عدد ثابت ارائه نشده است. عموما برای یک هکتار ۵۰ تا ۶۰ درخت در نمونه گیری شرکت داده شوند کافی به نطر می رسد.
۱۲- نمونه برگ تهیه شده قبل از ارسال به آزمایشگاه توسط نمونه گیر شسته شده و خشک شود. برای شستشوی نمونه برگ کافی است که برگچه ها داخل یک ظرف پر از آب تمیز و شیرین برای چند ساعت غوطه ور شوند. به آب چند قطره مایع ظرفشویی اضافه گردد. برگچه ها پس از بیرون آورده شدن از طرف با آب کاملا شسته شوند. آبکشی نهایی با آب مقطر انجام شود.
۱۳- برگچه ها در سایه و روی روزنامه خشک شوند. محل خشک کردن نمونه برگ سربسته باشد. جایی نباشد که با جریان باد گرد و خاک موجب آلوده شدن نمونه شده و منجر به بروز خطا در آزمایش شوند.
۱۴- نمونه پس از خشک شدن داخل پاکت کاغدی نگهداری شود.

 

 

دکتر سلمان محمودی میمند/source:mahmoodiagri.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme