نکات مبارزه با شیره خشک (پسیل پسته)

-استفاده از مواد ابداعی مانند تاید، ریکا، صابونهای معمولی، فضولات حیوانات، سرکه، آبلیمو، ناس، آهک، داروی نظافت و …. برای مبارزه با شیره خشک از نظر علمی مردود است و ممکن است برای درختان بشدت مضر باشد. اگر ایندسته مواد مضر هم نباشند هیچ فایده ای برای مبارزه با شیره خشک ندارند و هزینه ای که از طرف کشاورز برای خرید ایندسته مواد می کنند بهدر دادن پول است.

 

 
-اگر چه کیفیت سموم می تواند بعنوان یکی از علل کاهش کارآیی مبارزه شیمیایی با پسیل پسته محسوب شود اما تحقیقات علمی نشان داده که مقاومت حشره پسیل نسبت به سموم مشکل اصلی مبارزه با آفت است. فلذا باید توجه داشت که تمام تقصیر را نباید گردن کیفیت سموم انداخت. بخوبی روشن است که اگر حتی سموم ۳۰ سال پیش هم در شرایط امروز باغات پسته بکار روند باز هم کارآیی مناسبی در کنترل پسیل پسته نخواهند داشت.

 

 

 
– تبلیغات شرکت های سازنده سموم مختلف نباید زیاد مد نظر کشاورزان قرار بگیرد. برخی از کمپانی های سم سازی داخلی و خارجی ادعا می کنند که اگر فلان سم را بزنید ۲ ماه دوام می آورد و یا بیشتر. تجربه چندین ساله من در باغات پسته ثابت کرده هیچ سمی در شرایط فعلی باغات پسته بیشتر از ۲۰ روز کنترل موثر ندارد. و باید هر ۲۰ روز سم پاشی تکرار شود حتی با سموم ۲۰۰ هزار تومانی در هر لیتر.

 

 
– برای اینکه پسته پوک نشود و گره های زایشی سال بعد حفظ شوند هر ۲۰روز یک سم پاشی در تابستان بر علیه شیره خشک الزامی است. یک نوبت یا دو نوبت سم پاشی هیچ مشکلی را حل نمی کند و نباید انتظار داشت با یک یا دو نوبت سم پاشی مشکل شیره خشک حل شود. پسیل پسته حداقل ۶ نسل دارد و اگر برای هر نسل یک مبارزه شیمیایی انجام دهیم حداقل ۶ سمپاشی در طول فصل برای مبارزه با پسیل الزامی است.

 

 
– مبارزه با پسیل پسته در دوره بعد از برداشت در مهرماه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از کشاورزان بعد از برداشت درختان را به حال خود رها می کنند و در همین دوره با فشار آفت پسیل بسیاری از گره های زایشی سال آینده فرو می ریزند و این فاجعه بار است چون در سال بعد محصولی نداریم چون گره های زایشی توسط شیره خشک نابود شده است.

 

 
– سعی کنیم حداقل یک فاصله ۱۵ روزه بین دو سم پاشی بر علیه پسیل وجود داشته باشد. سم پاشی زودتر از ۱۵ روز نتنها موجب کنترل بهتر نمی شود بلکه لجاجت با آفت موجب طغیان بیشتر آفت خواهد شد.

 
-استفاده از مواد افزوننده استاندارد مانند صابون های مخصوص سم پاشی بهمراه سم موجب افزایش اثرات سم روی آفت و ماندگاری بیشتر سموم خواهد شد. علاوه بر این استفاده از بافر های استاندارد با پایین آوردن pH باعث افزایش دوام و اثر سم روی شیره خشک خواهد شد.

 

 
-هماهنگی در سم پاشی یک اصل بسیار مهم در کارآیی سم پاشی های تلقی می شود. به کشاورزان خرده مالک اکیدا توصیه می شود که تا جایی که امکان دارد سم پاشی ها را بصورت هماهنگ با همسایه های خود انجام بدهند. حداقل یک محوطه یا محدوده چند هکتاری که مالکین با هم هماهنگ شوند و سم پاشی بصورت همزمان انجام شود علاوه بر کاهش هزینه های سم پاشی راندمان سم پاشی ها را هم بالا خواهد برد.

 

 
– به مالکین توصیه می شود که حتما از نظر کارشناسان متخصص جهت مبارزه با شیره خشک استفاده کنند. کارشناسان طرح ناظرین گیاهپزشک در سازمانهای جهاد کشاورزی می توانند کمک زیادی به آنها جهت مبارزه موثر با پسیل پسته بکنند.

 

 

 
– استفاده غیر کارشناسی و خودسرانه از سموم مختلف و گاها خطرناک نتنها مشکلی را حل نمی کند بلکه اثرات بسیار سویی بدنبال خواهد داشت از جمله مقاومت پسیل نسبت به سموم، آلودگی های شدید محیط زیستی و …

 

 
– اختلاط سموم مختلف، توصیه سموم مختلف، اختلاط کودهای محلولپاشی و انتخاب سموم از همه جهت از جمله کیفیت سموم بهتر است به کارشناس متبحر سپرده شود. استفاده خودسرانه می تواند خطرناک و گاها بدون فایده باشد.

 

 

 
– استفاده از یک سم بصورت متوالی صحیح نیست و سم بهتر است هر دفعه تغییر کند. بسیاری از کشاورزان از اول بروز آفت شیره خشک فقط با یک نوع سم خاص مبارزه می کنند که بدلایل مختلف بهتر است در هر نوبت از سم پاشی سم عوض شود.

 

 

 
– صبوری و حوصله در مبارزه با آفت پسیل بسیار مهم است. همانطور که گفتم با یک یا دو نوبت مبارزه مشکل شیره خشک حل نمی شود و کشاورزان بهتر است صبور و پر حوصله باشند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

 

 

 

 
– شرایط اقلیمی و آب و هوایی و نحوه آبیاری و زمان آن و بسیاری از فاکتورهای دیگر تاثیر مستقیم روی کنترل پسیل پسته دارند. این احتمال وجود دارد که در یک ناحیه یا قطعه زمین یک سم خوب جواب بدهد در صورتی که در یک منطقه یا زمین دیگر کارساز نباشد. حتی دوام یک سم هم ممکن است در نقاط مختلف با هم متفاوت باشد.

 

 

نوشته: مهندس محمد جمالیزاده-کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی-عضو انجمن پسته ایران

Email: jmlzdh_mhmmd@yahoo.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme