مکانیسم شیرین سازی آب با غشاهای نانو فیلتر ابداعی

با دستیابی به این فناوری دیگر محدودیتی در حجم آب شیرین سازی شده وجود ندارد. هنگامی که مولکول های آب از غشاها عبور می کند نمک ها پس زده می شود و در محلول باقی می ماند، به طوری که وقتی غلظت نمک به میزان مشخصی برسد به صورت جداگانه از سیستم به صورت جامد و یا محلول خارج می شود.

 

رئیس پژوهشکده نانوی دانشگاه صنعتی بابل درباره مکانیسم شیرین سازی آب با غشاهای نانوفیلتر اظهار داشت: همان طور که گفته شد لایه این غشاها هم مانند فیلتر عمل می کند و هم حالت نفوذپذیری دارد.حال برای شیرین سازی آب، آب از یک طرف با فشار از این غشاها که به صورت ماژول ساخته شده است، عبور داده می شود و طی فرآیند پیچیده ای آب تصفیه شده از آن ها خارج می شود. در صنعت اغلب این ماژول یک متری ساخته می شود و ما در حال حاضر، ماژول های ۳۰ سانتی متری تهیه کرده ایم و هم اکنون نیز این پروژه در مرحله ساخت ماژول های یک متری است. وقتی که این ماژول های یک متری به تعداد کافی ساخته شود می توان آب را به حجم دلخواه تصفیه و شیرین سازی کرد. وی اضافه کرد: به این غشاها، غشای اسمز معکوس Low pressure هم گفته می شود که در فشار پایین کار می کنند.

 

 

مزیت این غشاها نسبت به غشاهای اسمز معکوس این است که غشاهای اسمز معکوس در فشار بالا کار می کند و هنگامی که در صنعت، برای خالص سازی فشار بالا برده می شود، به ازای هر بار افزایش فشار، هزینه بالایی تحمیل می شود. بنابراین ساخت غشاهای اسمز معکوس Low pressure که توانایی کار در فشار پایین را دارد و خروجی آن نیز مانند غشاهای اسمز معکوس است به لحاظ اقتصادی یک تحول است.

 

 

این فوق دکترای نانوبیوتکنولوژی خاطرنشان کرد: کسب تأییدیه استاندارد جهانی به دلیل برخورداری این غشاها از ویژگی های منحصر به فرد و همچنین نوع فناوری به کار گرفته شده در آن هاست که ما را در رده برترین تولید کنندگان این نوع غشا در جهان قرار می دهد

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme